Werkgevers houden deur potdicht voor sollicitanten
10 maart 2014 -
Er is door B2Bees onderzoek gedaan naar de ‘gastvrijheid’ van bedrijven richting mogelijke sollicitanten. Eerder werd al bekend dat uit het onderzoek onder meer bleek dat meer dan tweederde van de bedrijven niet bereikbaar is op het moment dat een mogelijke kandidaat contact zoekt naar aanleiding van een vacature.
Uit ditzelfde onderzoek blijkt ook dat ook op een ander vlak de deur gesloten blijft voor sollicitanten.
Sollicitatietips
Als men zoekt op sollicitatietips, is een van de tips altijd: zoek zoveel mogelijk informatie op over het bedrijf waar u solliciteert en probeer een beeld te vormen van de bedrijfscultuur. In een recent artikel ging men zelfs zover om de tip te geven fysiek bij het bedrijf langs te gaan en zo cultuur te snuiven en beter nog: een dag mee te lopen. B2Bees onderzocht de bereidheid van werkgevers hier aan mee te werken: staan bedrijven open voor proactieve potentiële sollicitanten die zich goed willen voorbereiden en een keer mee willen lopen binnen het bedrijf voordat ze besluiten of het een goed idee is om überhaupt te solliciteren? Het antwoord is: nee.
Papier hier
Men moet zich dus wel een beeld vormen van een bedrijfscultuur, maar mag niet fysiek langskomen. De meeste bedrijven blijven vasthouden aan het oude systeem: eerst een brief en cv, dan selecteren en daarna pas de mogelijkheid tot face-to-face contact. Met alle gevolgen en kans op mismatch van dien. De werving en selectie is aan verandering onderhevig. Inmiddels is bekend geworden dat het gebruik van online kanalen een grote vlucht genomen heeft bij het solliciteren. Het inzetten van deze online kanalen om er voor te zorgen dat sollicitanten en werkgevers zich vooraf een beter beeld kunnen vormen, bijvoorbeeld door het gebruiken van online profielen of VideoVacatures, lijkt een logische stap. Geen papier meer: met één druk op de knop een compleet beeld. Dát is de toekomst.
Een aanfluiting dit land en de arrogantie ten top. HR moet zich de ogen uit het hoofd schamen. De hele dag facebooken? In 2014 is de conclusie dat de hbo/wo studie een farce is die niets bijdraagt aan een bedrijfsvoering, laat staan het in stand houden van kwaliteit.