zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkgevers houden deur potdicht voor sollicitanten

10 maart 2014 - Er is door B2Bees onderzoek gedaan naar de ‘gastvrijheid’ van bedrijven richting mogelijke sollicitanten. Eerder werd al bekend dat uit het onderzoek onder meer bleek dat meer dan tweederde van de bedrijven niet bereikbaar is op het moment dat een mogelijke kandidaat contact zoekt naar aanleiding van een vacature.

Uit ditzelfde onderzoek blijkt ook dat ook op een ander vlak de deur gesloten blijft voor sollicitanten.



Sollicitatietips
Als men zoekt op sollicitatietips, is een van de tips altijd: zoek zoveel mogelijk informatie op over het bedrijf waar u solliciteert en probeer een beeld te vormen van de bedrijfscultuur. In een recent artikel ging men zelfs zover om de tip te geven fysiek bij het bedrijf langs te gaan en zo cultuur te snuiven en beter nog: een dag mee te lopen. B2Bees onderzocht de bereidheid van werkgevers hier aan mee te werken: staan bedrijven open voor proactieve potentiële sollicitanten die zich goed willen voorbereiden en een keer mee willen lopen binnen het bedrijf voordat ze besluiten of het een goed idee is om überhaupt te solliciteren? Het antwoord is: nee.

Papier hier
Men moet zich dus wel een beeld vormen van een bedrijfscultuur, maar mag niet fysiek langskomen. De meeste bedrijven blijven vasthouden aan het oude systeem: eerst een brief en cv, dan selecteren en daarna pas de mogelijkheid tot face-to-face contact. Met alle gevolgen en kans op mismatch van dien. De werving en selectie is aan verandering onderhevig. Inmiddels is bekend  geworden dat het gebruik van online kanalen een grote vlucht genomen heeft bij het solliciteren. Het inzetten van deze online kanalen om er voor te zorgen dat sollicitanten en werkgevers zich vooraf een beter beeld kunnen vormen, bijvoorbeeld door het gebruiken van online profielen of VideoVacatures, lijkt een logische stap. Geen papier meer: met één druk op de knop een compleet beeld. Dát is de toekomst.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven telefonisch totaal onbereikbaar voor sollicitanten
 Sollicitatiebrief schrijven schrikt sollicitanten af
 Eén op drie Nederlanders blundert tijdens sollicitatie
 Werkzoekende krijgt geen reactie op sollicitatie
 
 
reacties
 
Richard de Wit  |   | 
10-03-2014
 | 
19:46 uur
Een aanfluiting dit land en de arrogantie ten top. HR moet zich de ogen uit het hoofd schamen. De hele dag facebooken? In 2014 is de conclusie dat de hbo/wo studie een farce is die niets bijdraagt aan een bedrijfsvoering, laat staan het in stand houden van kwaliteit.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10