Gebruik strategische informatie uit beoordelingscyclus valt tegen
7 maart 2014 -
De koppeling van individuele resultaten aan organisatiedoelen ontbreekt bij meer dan de helft van de organisaties. Slechts 38 procent van de organisaties haalt dan ook strategische informatie uit de beoordelingscyclus zo blijkt uit onderzoek onder 367 HR-professionals.
Het onderzoek van Cito, TNO Management Consultants en Artemis Laren in samenwerking met HR Praktijk laat zien dat 61 procent de beoordelingscyclus van groot belang voor de organisatie vindt. 50 Procent denkt zelfs dat een goede beoordelingscyclus de organisatie door de crisis helpt.
Geen verbinding met organisatieprestatie
Toch worden bij beoordelingen weliswaar doelen geformuleerd, maar op individueel niveau zijn deze in 80 procent van de gevallen uitgewerkt naar resultaten, die echter lang niet altijd zijn verbonden aan die van de organisatie als geheel. Waar het gaat om de vertaling van organisatie- en vestigingsdoelen naar afdelings- en teamniveau, en vervolgens naar het individuele niveau lijkt dit slechts in 40 procent van de gevallen te gebeuren. Kortom: in de verbinding tussen individuele prestatie en organisatieprestatie zit nogal wat ‘stuurspeling’ aldus de onderzoekers. Mede hierdoor zijn de prestaties van medewerkers moeilijk te meten en is de beoordeling vaak slecht aantoonbaar. Het gebruik van de beoordelingscyclus als betrouwbaar sturingsinstrument is daarom vaak gering.
Beoordelingscyclus vaak gezien als bureaucratisch
De beoordelingscyclus wordt duidelijk niet ingezet als strategisch instrument. Met name waardevolle informatie die gekoppeld is aan realisatie van organisatiedoelen komt niet boven tafel. Als resultaat wordt voornamelijk ‘inzicht in de cyclus’ genoemd, de kwaliteiten van het personeel en de uitgaven aan ontwikkeling van medewerkers. De beoordelingscyclus wordt daarom vaak gezien als bureaucratisch en tijdrovend, een instrument met vooral veel administratieve rompslomp.
Bron:HR Praktijk