zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gebruik strategische informatie uit beoordelingscyclus valt tegen

7 maart 2014 - De koppeling van individuele resultaten aan organisatiedoelen ontbreekt bij meer dan de helft van de organisaties. Slechts 38 procent van de organisaties haalt dan ook strategische informatie uit de beoordelingscyclus zo blijkt uit onderzoek onder 367 HR-professionals.

Het onderzoek van Cito, TNO Management Consultants  en Artemis Laren in samenwerking met HR Praktijk laat zien dat 61 procent de beoordelingscyclus van groot belang voor de organisatie vindt. 50 Procent denkt zelfs dat een goede beoordelingscyclus de organisatie door de crisis helpt.



Geen verbinding met organisatieprestatie
Toch worden bij beoordelingen weliswaar doelen geformuleerd, maar op individueel niveau zijn deze in 80 procent van de gevallen uitgewerkt naar resultaten, die echter lang niet altijd zijn verbonden aan die van de organisatie als geheel. Waar het gaat om de vertaling van organisatie- en vestigingsdoelen naar afdelings- en teamniveau, en vervolgens naar het individuele niveau lijkt dit slechts in 40 procent van de gevallen te gebeuren. Kortom: in de verbinding tussen individuele prestatie en organisatieprestatie zit nogal wat ‘stuurspeling’ aldus de onderzoekers. Mede hierdoor zijn de prestaties van medewerkers moeilijk te meten en is de beoordeling vaak slecht aantoonbaar. Het gebruik van de beoordelingscyclus als betrouwbaar sturingsinstrument is daarom vaak gering.

Beoordelingscyclus vaak gezien als bureaucratisch
De beoordelingscyclus wordt duidelijk niet ingezet als strategisch instrument. Met name waardevolle informatie die gekoppeld is aan realisatie van organisatiedoelen komt niet boven tafel. Als resultaat wordt voornamelijk ‘inzicht in de cyclus’ genoemd, de kwaliteiten van het personeel en de uitgaven aan ontwikkeling van medewerkers. De beoordelingscyclus wordt daarom vaak gezien als bureaucratisch en tijdrovend, een instrument met vooral veel administratieve rompslomp.


Bron: HR Praktijk
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Medewerkers ontevreden over het beoordelingsgesprek
 Werknemer vindt werkgever niet goed voorbereid op beoordelingsgesprek
 Leidinggevende heeft zin in beoordelingsgesprek
 Europees bedrijfsleven zet extra in op coaching
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10