5 maart 2014 -
Als leidinggevende heeft u met een veelheid aan taken te maken. Daar zitten tijdverspillers tussen meldt Express.be. Vijf tips om effectiever en efficienter uw tijd te benutten.
Het is relevant dat u bewust omgaat met de kostbare tijd die u heeft. Vijf tips om tijdverschilling te voorkomen.
1. Vergaderingen. Als leidinggevende krijgt u regelmatig uitnodigingen voor vergaderingen. Daar zitten ook bijeenkomsten bij, waar u niet bij aanwezig hoeft te zijn. Delegeer. Ga alleen naar die veranderingen die echt noodzakelijk zijn. De rest van de vergaderingen kunt u delegeren .
2. PowerPoint Presentaties. Veel presentaties duren lang, omdat er veel sheets worden gebruikt. Dat kan anders. Hanteer deze vijf principes bij presentaties: stuur vijf dagen voor de bijeenkomst de presentatie op, gebruik maximaal vijf sheets per presentatie, maximaal vijf bullet points per sheet, zet alle mogelijke verzoeken op de eerste sheet en lees geen enkel woord letterlijk op.
3. Vraag-en-antwoordsessies. Werknemers kunnen ook te vaak langskomen met vragen over hun werk. De kunst is om hen hun eigen werk te laten doen en ze zelf aan het denken te zetten. Het beste antwoord op elke vraag is daarom meestal: "Ik weet het niet. Wat denk jij?"
4. Middelmatige to slechte werknemers. In elk bedrijf zijn er A-, B- en C-werknemers. Uw tijd is veel beter besteed met het coachen van B’s om er A’s van te maken dan met de meestal onmogelijke taak om C’s in B’s te veranderen. Bovendien willen A’s vaak helemaal niet met C’s samenwerken en riskeert u dus uw topwerknemers te verliezen door te veel bezig te zijn met de zwakste schakels.
5. Technologische verandering. De implementatie van nieuwe technologische systemen kost veel tijd die anders productief gebruikt kan worden. Bovendien zijn veel bedrijven tijdens zo’n veranderingsfase intern gericht om met de nieuwe systemen te leren omgaan en gaat de klantgerichtheid intussen verloren.
Bron:Express.be