zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders zijn niet bevlogen met hun werk bezig

5 maart 2014 - Meer Nederlanders zouden liever een andere baan hebben, dan de baan waar ze in werken. Ruim eìeìn derde van de medewerkers in Nederland heeft hart voor het werk dat zij elke dag doen. Zo’n twee derde van de medewerkers heeft dat echter niet en zou liever een andere baan willen.

‘Het verborgen potentieel van werkend Nederland’ is een rapport dat Effectory begin maart publiceert. Het rapport is gebaseerd op recent, grootschalig onderzoek, uitgevoerd onder ruim 400.000 medewerkers in Nederland.



37 procent bevlogen in werk
Gemiddeld heeft een organisatie in Nederland net iets meer dan 37 procent bevlogen medewerkers in huis. Bevlogen medewerkers hebben passie voor de inhoud van hun werkzaamheden. Zij krijgen energie van de taken die zij doen en zetten zich in om het beste uit zichzelf te halen. Een ruime meerderheid van de medewerkers is niet bevlogen (63 procent). Ze voeren hun werk over het algemeen wel naar behoren uit, maar hebben niet hun droombaan.

43 procent betrokken bij organisatie
Daarnaast blijkt dat 43 procent van de medewerkers betrokken is bij haar werkgever (57 procent is dit dus niet). Betrokken medewerkers hebben hart voor de organisatie waarvoor ze werken. Zij vinden zichzelf bij de organisatie passen en staan achter de doelen van de werkgever. 34 procent van de medewerkers is zowel bevlogen als betrokken. Dit zijn medewerkers die zich zowel qua takenpakket als qua werkgever als een vis in het water voelen. Zij zitten helemaal op hun plek en zijn de meest waardevolle krachten die een organisatie in huis heeft.

Bevlogenheid en betrokkenheid verhogen
Guido Heezen, directeur van Effectory en HR trendwatcher, geeft een toelichting op deze resultaten. "Uit deze cijfers blijkt dat er qua bevlogenheid nog veel onbenut potentieel is in Nederland. Bijna twee derde van de medewerkers doet blijkbaar niet het werk dat ze echt willen doen. Dat klinkt zo op het eerste gezicht niet best. Maar het biedt ook perspectief als u bedenkt dat de bevlogenheid en de betrokkenheid van medewerkers door organisaties behoorlijk te beïnvloeden zijn. Over het algemeen liggen de belangrijkste factoren om bevlogenheid te verhogen bijvoorbeeld op het gebied van werkplezier, verantwoordelijkheid en uitdaging. Aspecten die voor een organisatie goed in kaart te brengen zijn en waarop het beleid kan worden aangepast. Denk aan het bieden van ruimte of budget voor nieuwe vaardigheden, het verbreden van functieprofielen of het uitdragen van het hogere doel van de organisatie. Lukt het om de bevlogenheid en betrokkenheid van medewerkers te verhogen, dan krijgen medewerkers veel meer plezier in hun werk. En de organisaties organisatie een enorme boost qua werksfeer en resultaat."

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leidinggevende belemmert werkplezier werknemers het meest
 Zeven bronnen van werkplezier
 Zes tips om in te spelen op een overbelaste medewerker
 Werknemers massaal op zoek naar werkplezier
 
 
reacties
 
Jeroen Gude  |   | 
6-03-2014
 | 
10:16 uur
Bottomline: mensen moeten doen wat ze leuk vinden. Dan halen ze energie uit de taken die ze uitvoeren en heeft de werkgever er het meeste aan.

Ik werk met IT starters waarvoor wij middels een traineeship hun ''voorbereiden'' op hun droombaan. Laat starters eerst maar uitvinden wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Na je studie starten aan je droombaan bestaat niet.
Zodra iemand zijn droombaan beschrijft stippelen we samen het pad uit om daar te komen, ga er niet van uit dat je eerste baan je droombaan is.

Iedereen die twijfelt of het niet weet hoe je bevlogen kunt worden, zou hulp van anderen moeten vragen.
jan thiellier  |   | 
10-03-2014
 | 
18:05 uur
Al jaren volg ik de ontwikkelingen op het gebied van de positieve psychologie. Een mooie en nieuwe deel wetenschap van de psychologie. Recent is er in Milaan een perfect congres geweest waarin de bovenstaande problematiek behandeld is. Maar vooral wat er aan te doen is.
En dat is veel. Met andere woorden het moet niet bij constateren blijven, maar ik zou zeggen aan de slag. Bij een goede aanpak, wordt de effectiviteit van medewerkers met ruim 30% verhoogd, ze worden 3* zo creatief, de committment aan het bedrijf neemt enorm toe en ook het ziekte verzuim daalt flink.
Karl  |   | 
10-03-2014
 | 
18:20 uur
Niet steeds streven naar een slechtere cao (voor de werknemer) en naar mogelijkheden mensen makkelijker op straat te schoppen helpt misschien ook om het personeel niet tegen het bedrijf in het harnas te jagen. Gek dat deze kansen voor werkgevers niet worden genoemd in het artikel.
Erwin Klappe  |   | 
11-03-2014
 | 
10:58 uur
Mooi artikel! Ik heb één toevoeging. Bevlogen en gelukkig werken, vraagt wat mij betreft om persoonlijk leiderschap. Welke acties onderneemt de medewerker zelf om meer plezier, voldoening en zingeving in werk te ervaren?
Erik pasveer  |   | 
11-03-2014
 | 
16:56 uur
Het is mooi zo langzamerhand te gaan zien dat we ontdekken hoe belangrijk passie is en we zullen hierover nog veel meer gaan ontdekken. De rol van het hart is een veel grotere dan we voor mogelijk houden, de weg naar de acceptatie hiervan een lange. Aansluitend hierop en in reactie op de reactie van Erwin Klappe: bevlogen en gelukkig werken vraagt idd om persoonlijk leiderschap, de moeilijkheid is echter dat ons gedrag letterlijk fysiek is geworden in ons brein.

Gedachtes en gedragingen die herhaaldelijk de revue passeren creeren neuronale verbindingen in ons breinm net als gevolg dat we, als we ons hier niet van bewust zijn, letterlijk vast komen te zitten in ons gedrag zonder dat we er erg in hebben.

Willen we mensen bewegen tot persoonlijk leiderschap dan zullen we ze moeten gaan motiveren om dit te gaan tonen. We zullen ze moeten gaan triggeren om open te gaan staan voor de mogelijkheid dat het voor iedereen is weggelegd om een leukere baan en daarmee wellicht/hopelijk een leuker leven te hebben.

Dit kunnen we volgens mij het beste doen door ze een nieuw en uitnodigend plaatje voor te houden en ze te laten ervaren waar we over praten. De mens is een ervaringswezen, we zien het aan onze kinderen: we kunnen ze honderd keer zeggen ''kijk uit!'' maar uiteindelijk zullen ze pas open staan voor onze boodschap nadat ze het ervaren hebben.

Willen we mensen bewegen tot persoonlijk leiderschap dan zullen ze hiervoor dus ook de ruimte en ondersteuning moeten gaan krijgen van hun leiders en ook dit is een uitdaging want ook leiders zitten vast in hun denkbeelden en overtuigingen :-)


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10