4 maart 2014 -
Heeft u uw mening gevormd over iemand, dan is het niet gemakkelijk om die te wijzigen, zelfs als u meer informatie en feiten krijgt. Dat laat een onderzoek van wetenschappers zien van de Universiteit van Toronto op Express.be.
De eerste indruk is zo bepalend dat meer achtergrondinformatie de eerste ervaring niet helemaal weg neemt. Met wat inspanning kan het eerste oordeel wel worden afgezwakt. Om de eerste indruk te blijven verbeteren, moet die inspanning wel herhaald worden.
Het uiterlijk bepaalt
Volgens de onderzoeksleider Nicholas Rule, professor psychologie aan de University of Toronto weegt de eerste indruk extra zwaar, als er weinig tijd is. Het uiterlijk is het eerste waar we op letten. Daar kunnen we als mens niet veel aan doen. Dat gaat bijna automatisch bij iedereen.
De eigenschappen waar we op selecteren
Binnen een fractie van seconde wordt de eerste indruk al bepaald. De eigenschappen waar op gelet wordt betreffen het hele palet van eigenschappen. Van betrouwbaarheid tot seksuele geaardheid. In die factie van seconde is het oordeel al geveld en weegt sterker dan concrete informatie die ontvangen wordt over de desbetreffende persoon.
Indruk online valt negatiever uit
Bij een kennismaking online is er meer kans op een negatieve indruk, dan bij een fysieke ontmoeting. Ook hier domineert de eerste indruk bij tijdgebrek. Is er meer tijd beschikbaar, dan kan concrete informatie zwaarder meetellen.
Belangrijk is om er bewust van te zijn dat tegenstrijdigheid tussen de perceptie en het rationele geheugen groot is. De percepties over personen zijn vaak gekleurd en komen niet overeen met de werkelijkheid. De perceptie, de eerste indruk, blijft lang doorwerken en wordt pas herzien als opnieuw naar de feiten wordt gekeken.
Zowel bij de eerste perceptie als bij latere indrukken geldt dat het niet altijd is wat het lijkt.
Guido David
|
|
4
-
03
-
2014
|
11
:
55
uur
Interessant artikel!
Ik zag op de Facebook pagina van de Elzen Kliniek (facebook.com/elzenkliniek) een interessant bericht en link naar een filmpje waar dit principe op een boeiende wijze is getest is bij een selectieproces door recruiters. Dit filmpje maakt de uitdrukkig 'You never have a second chance to make a first impression' pijnlijk duidelijk. Het resultaat: de eerste 30 seconden van een ontmoeting zijn doorslaggevend om een eerste indruk te vormen. Die eerste indruk nadien nog bijsturen is bijna onmogelijk.
Tja, de mens is van nature erg oordeelvormend en hieruit blijkt dat het sneller gebeurd dan dat je soms door hebt.
Ergens is dat jammer omdat veel kandidaten de eerste 30 seconden van een sollicitatiegesprek bewust of onbewust zenuwachtig zijn. ''Gezonde zenuwen'' zijn toch zenuwen die je niet helemaal je zelf laten zijn en dat geeft een verkeerd beeld.
In de recruitmentwereld stellen goede recruiters de kandidaten zo veel mogelijk op hun gemak. De enige manier om iemand zichzelf te laten zijn.
Het enige argument voor selectie op eerste indruk is dat het in de dagelijkse praktijk van het werk ook een belangrijke succesfactor is. En heus niet alleen voor verkopers.