zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De eerste indruk bepaalt tegen beter weten in

4 maart 2014 - Heeft u uw mening gevormd over iemand, dan is het niet gemakkelijk om die te wijzigen, zelfs als u meer informatie en feiten krijgt. Dat laat een onderzoek van wetenschappers zien van de Universiteit van Toronto op Express.be



De eerste indruk is zo bepalend dat meer achtergrondinformatie de eerste ervaring niet helemaal weg neemt. Met wat inspanning kan het eerste oordeel wel worden afgezwakt. Om de eerste indruk te blijven verbeteren, moet die inspanning wel herhaald worden.



Het uiterlijk bepaalt
Volgens de onderzoeksleider Nicholas Rule, professor psychologie aan de University of Toronto weegt de eerste indruk extra zwaar, als er weinig tijd is. Het uiterlijk is het eerste waar we op letten. Daar kunnen we als mens niet veel aan doen. Dat gaat bijna automatisch bij iedereen.

De eigenschappen waar we op selecteren
Binnen een fractie van seconde wordt de eerste indruk al bepaald. De eigenschappen waar op gelet wordt betreffen het hele palet van eigenschappen. Van betrouwbaarheid tot seksuele geaardheid. In die factie van seconde is het oordeel al geveld en weegt sterker dan concrete informatie die ontvangen wordt over de desbetreffende persoon.

Indruk online valt negatiever uit
Bij een kennismaking online is er meer kans op een negatieve indruk, dan bij een fysieke ontmoeting. Ook hier domineert de eerste indruk bij tijdgebrek. Is er meer tijd beschikbaar, dan kan concrete informatie zwaarder meetellen.
Belangrijk is om er bewust van te zijn dat tegenstrijdigheid tussen de perceptie en het rationele geheugen groot is. De percepties over personen zijn vaak gekleurd en komen niet overeen met de werkelijkheid. De perceptie, de eerste indruk, blijft lang doorwerken en wordt pas herzien als opnieuw naar de feiten wordt gekeken.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien tips voor een goede profielfoto
 De consequentie van het niet stellen van de juiste vragen
 Effectieve communicatie begint met een goede eerste indruk
 Vijf tips voor een goede eerste indruk
 
 
reacties
 
Henk van Ouwerkerk  |   | 
4-03-2014
 | 
10:26 uur
Zowel bij de eerste perceptie als bij latere indrukken geldt dat het niet altijd is wat het lijkt.
Guido David  |   | 
4-03-2014
 | 
11:55 uur
Interessant artikel!
Ik zag op de Facebook pagina van de Elzen Kliniek (facebook.com/elzenkliniek) een interessant bericht en link naar een filmpje waar dit principe op een boeiende wijze is getest is bij een selectieproces door recruiters. Dit filmpje maakt de uitdrukkig 'You never have a second chance to make a first impression' pijnlijk duidelijk. Het resultaat: de eerste 30 seconden van een ontmoeting zijn doorslaggevend om een eerste indruk te vormen. Die eerste indruk nadien nog bijsturen is bijna onmogelijk.

(Klik hier)
Jeroen Gude  |   | 
6-03-2014
 | 
09:51 uur
Tja, de mens is van nature erg oordeelvormend en hieruit blijkt dat het sneller gebeurd dan dat je soms door hebt.

Ergens is dat jammer omdat veel kandidaten de eerste 30 seconden van een sollicitatiegesprek bewust of onbewust zenuwachtig zijn. ''Gezonde zenuwen'' zijn toch zenuwen die je niet helemaal je zelf laten zijn en dat geeft een verkeerd beeld.

In de recruitmentwereld stellen goede recruiters de kandidaten zo veel mogelijk op hun gemak. De enige manier om iemand zichzelf te laten zijn.
Jan Prins  |   | 
10-03-2014
 | 
19:34 uur
Het enige argument voor selectie op eerste indruk is dat het in de dagelijkse praktijk van het werk ook een belangrijke succesfactor is. En heus niet alleen voor verkopers.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10