Concurrentie op online advertentiemarkten inzichtelijk gemaakt
28 februari 2014 -
De online advertentiemarkt begint te lijken op een ratrace nu advertentiecategorieën zoals kunst & entertainment en telecom het afgelopen jaar (tussen januari 2013 en januari 2014) tot wel 60 procent concurrerender zijn geworden.
Dit blijkt uit de nieuwste Advertising Intelligence Index van Turn. Het rapport geeft waardevolle inzichten voor concurrerende marketeers voor het benaderen van hun doelgroep(en) met kosteneffectieve digital advertising strategieën.
Opwaartse prijsspiraal
Meer concurrentie leidt tot een opwaartse prijsspiraal. Volgens het rapport namen de eCPMs (effectieve kosten per duizend impressies) bij social, display en video advertenties in 2013 toe. Mobiel is hierbij de uitzondering. Doordat er steeds meer apps en mobiele websites zijn, hebben adverteerders meer mogelijkheden om hun mobiele advertentie te plaatsen. Daarom is daar, ondanks stevig toegenomen concurrentie, de prijs gedaald.
Het rapport behandelt datagedreven marketingtrends tussen januari 2013 tot januari 2014 in Amerika, Azië, Europa, het Midden Oosten en Afrika. Uit het onderzoek blijkt tevens dat er 28 procent meer gebruik wordt gemaakt van data in marketingbeslissingen. Dat zijn data die de organisatie zelf verzamelt en data die worden ingekocht bij derde partijen.
Top vijf
De top vijf wereldwijde verticale adverteerdersmarkten die in 2013 de grootste stappen hebben gezet om meer concurrerend te worden in programmatic advertising, waren volgens de Advertising Intelligence Index:
1. Kunst, entertainment en hobby’s – 60 procent meer concurrerend
2. Reizen – 57 procent meer concurrerend
3. Elektronica en computers – 56 procent meer concurrerend
4. Financiële diensten – 52 procent meer concurrerend
5. Telecom – 51 procent meer concurrerend
De sectoren die tussen januari 2013 en januari 2014 juist minder concurrerend werden zijn:
1. Sport en recreatie – 121 procent minder concurrerend
2. Sieraden – 55 procent minder concurrerend
3. Kantoorbenodigdheden – 46 procent minder concurrerend
4. Auto’s – 41 procent minder concurrerend
5. Onroerend goed – 29 procent minder concurrerend