Zes op de tien personen teleurgesteld bij start nieuwe baan
28 februari 2014 -
Bij zes op de tien personen valt minimaal één aspect tegen bij de start van hun nieuwe baan. Als het tegenvalt, valt het gemiddeld ook goed tegen. Aan gemiddeld vier verwachtingen wordt dan door de werkgever niet voldaan. Eén op de drie mensen die teleurgesteld zijn vertelt dat tegen niemand.
Deze ontevredenheid zorgt voor demotivatie en mindere prestaties, en mogelijk tot ongewenst voortijdig vertrek. Voor een goede start is support in de eerste 90 dagen, de onboarding, erg belangrijk. Dit blijkt uit onderzoek van de Intelligence Group in opdracht van Workwonders onder 505 mensen die het afgelopen jaar van baan veranderden.
Teleurstelling over financiële beloning en loopbaanmogelijkheden
Opvallend is dat bij één op de vier (26 procent) nieuwe medewerkers de financiële beloning en loopbaanmogelijkheden tegenvallen. Een derde van deze personen vertelt dat buiten de deur. Dat is slecht voor uw werkgeversimago en employer brand. Ardiënne Verhoeven, Workwonders, onboardingspecialist: "Organisaties schetsen kandidaten bij binnenkomst (te) mooie loopbaanmogelijkheden, bijvoorbeeld ter compensatie van een lager salaris. Dat kan alleen wanneer die kansen er ook echt zijn. Dan blijven mensen die u net hebt aangenomen en cruciaal zijn voor uw organisatie enthousiast." Uit ander onderzoek blijkt dat het verloop met 50 procent afneemt wanneer mensen met een reëel verwachtingspatroon binnenkomen. Dat pleit voor een realistisch verhaal tijdens de werving. Zo zou een bruto-netto berekening vast onderdeel moeten uitmaken van de aanbieding die een werkgever aan een nieuwe werknemer doet.
Goede onboarding zorgt voor vliegende start
"Het is belangrijk dat organisaties de wederzijdse verwachtingen tijdens de onboarding van nieuwkomers toetsen. Zeker bij mensen die organisaties graag willen behouden, moeten organisaties hiermee tijdens de eerste 90 dagen in een nieuwe baan heel actief zijn," aldus Ardienne Verhoeven. Er wordt weinig over die verwachtingen gesproken, ook niet met een leidinggevende.
Daarnaast pleit zij voor het inzetten van buddies of peer-coaches tijdens de onboarding, collega’s op gelijk niveau. Die spelen blijkens het onderzoek slechts bij zeven procent van de nieuwkomers een rol. Terwijl het een laagdrempelige en effectieve manier van onboarding biedt.
Allerminst een verbazingwekkend artikel. Meer een signaal hoe treurig de stand van zaken in de arbeidsmarkt.
Pretentie vs realiteit
Als je alleen al de wijze van het opmaken van een vacature in ogenschouw neemt, kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat de getallen in dit artikel zelfs nogal geflateerd zijn.
Je bent belazerd namelijk als je net bent aangenomen en de baan jou niet brengt wat zij jou ervan presenteerde. Zo eenvoudig is dat.
Vacatures en de grote leugen
De meer recentelijke onderzoeken wat het opstellen van een vacature betreft, de juistheid, de pretentie en de realiteit, spreken boekdelen. Met kweelt WO dat het een lieve lust is en Nederland is vol van Talent managers alleen..... Talent blijkt maar niet voor handen dus moeten wij onze blikken maar vooral richten op het buitenland.
Doe toch eens normaal joh....
Riep Wilders een tegen Rutte. En daar sloeg hij de spijker op zijn kop. Doe toch eens normaal! Als je namelijk met zijn allen weer normaal doet dan kom je heel snel aan geweldig Talent dat je zo kunt inzetten. Moet dat Talent zich inwerken? Als je gezond na denkt... absoluut. Maar je weet als je nuchter wil nadenken en kijken of dat binnen gehaalde Talent heft wat er nodig is om...
Talentmanagers de grootste onzin
Sinds 2008 is Nederland bezaait met talent managers. Het gekke is dat zij het klaarblijkelijk niet in zich hebben werkelijk talent inzichtelijk te krijgen of te doorgronden. 'Nee hoor.... ze zijn er echt niet....' Eigenlijk zei die betreffende talentmanager.... 'Ik kan haar/hem niet vinden...'
Echte Talent Managers
Ik ken in Nederland maar 2 of 3 echte Talent Managers. Dat zijn nuchtere mensen die weten dat de formule 90-9-1 bestaat en zo werkt als wetatmigheid.
90% graag, gewillig en soms een beetje minder gewillig...
9% Subtoppers en Gedegen talent
1% Werkelijk Top Talent
En geloof me, de twee laatst genoemden weten heel goed dat zij talent bezitten en wanneer die preatentie van die vele 'talent managers' gewoon niet kunnen worden waargemaakt. Met als resultaat artikelen zoals deze.
Het is inderdaad al belangrijk om in de vacature een realistisch beeld te scheppen over het bedrijf en de werkelijke functie. Daarmee voorkom je ''verkeerde'' sollicitanten en krijg je vaak beter passende sollicitanten die weten waar ze aan toe zijn.