zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gebruikers stellen telecom providers aansprakelijk voor beveiliging-issues

25 februari 2014 - Bovendien vindt 35 procent van de consumenten dat de provider verantwoordelijk is voor een goede beveiliging.Beveiliging van mobiele data is in de top drie gekomen van keuzecriteria voor een mobiele provider. Na prijs en netwerkdekking wordt aan de hand van de geboden beveiligingsmaatregelen een keuze gemaakt.

Dit blijkt uit Engels onderzoek van F5 Networks. Door alle media-aandacht aan de activiteiten van de NSA en het nieuws dat steeds meer telefoons afgetapt of via wifi-signalen gevolgd worden, zijn consumenten bewuster geworden van beveiliging en bescherming van hun mobiele data. Het speelt een belangrijke rol in het aankoopproces van een nieuwe telefoon. Twee derde van de ondervraagden stelt dat beveiliging belangrijker is dan het hebben van het nieuwste model smartphone. Toch geeft bijna de helft (49 procent) aan dat ze niet goed weten hoe ze hun data en apparatuur moeten beschermen.



Provider verantwoordelijk
Uit het onderzoek blijkt dat mensen met name mobiele providers aansprakelijk stellen voor beveiliging (35 procent), eerder dan de makers van populaire apps zoals Facebook, Gmail of internetbankieren (tien procent) en de makers van de toestellen zelf (vier procent). Meer dan de helft (52 procent) zegt dan ook over te stappen naar een andere provider in geval van een beveiligingsincident.
Gert Jan Wolfis, field systems engineer van F5 Networks: "Dit is een opvallende boodschap voor telecom en service providers. Hoewel het onderzoek in Engeland is uitgevoerd, kunnen we de resultaten goed plaatsen in andere Europese markten; de signalen die erin worden afgegeven zijn herkenbaar. Ook al zou de juridische aansprakelijkheid elders liggen, als een provider zijn beveiliging niet op orde heeft, loopt hij het risico klanten mis te lopen, of te verliezen."
"LTE-netwerken bieden grotere beveiligingsrisico’s dan hun 2G- en 3G-voorgangers. Mobiele netwerken komen eerder bloot te staan aan verschillende gevaren. Het is dus aan providers om zich in te spannen gebruikers, netwerken en applicaties te beschermen," aldus Wolfis.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier apps verantwoordelijk voor 82 procent van mobiel dataverbruik iOS
 Vijf tips voor veilig WiFi-gebruik
 Mobiele gebruikers ervaren mobiele netwerken anders dan de realiteit
 IT-managers bezorgd over beveiliging bij mobiele strategieën
 
 
reacties
 
PrioNet  |   | 
25-04-2014
 | 
13:02 uur
Privacy en beveiliging is een steeds belangrijker punt geworden, voor zowel de particulieren als de zakelijke gebruikers.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10