zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Multitasken en productiviteit gaan niet samen

24 februari 2014 - Algemeen wordt aangenomen dat multitasking de productiviteit kan verhogen. Deze veronderstelling is echter nooit bewezen. Dat is de conclusie van een onderzoek van FuzeBox bij 2.000 Amerikaanse werknemers, zo schrijft Express.be.

De onderzoekers hebben juist vastgesteld dat multitasking het afwerken van opdrachten vertraagt en ook tot cruciale fouten kan leiden omdat werknemers hun aandacht tussen verschillende taken verdelen. Deze problemen kunnen de wereldwijde economie jaarlijks een verlies van ongeveer 450 miljard dollar kunnen berokkenen. Mulltitasking zou de productiviteit met 40 procent doen dalen en de tijd die aan een taak besteed wordt met 50 procent verlengen.



Onderbrekingen
De onderzoekers stelden vast dat het individu gemiddeld 150 keer per dag telefoons controleert. "De meesten zijn nauwelijks iets meer dan een minuut bezit met een taak voordat ze onderbroken worden," zegt David Obrand, chief executive van FuzeBox. "Na een onderbreking duurt het bovendien gemiddeld 25 minuten voordat de taak weer kan worden opgepakt. Verder bleek dat meer dan 90 procent aanvoert tijdens vergaderingen aan multitasking te doen, gevolgd door telefoongesprekken (57 procent) en teleconferenties (23 procent)." Ongeveer 41 procent van de respondenten zegt meestal of nagenoeg altijd tot multitasking gedwongen te zijn. Multitasking zou volgens het onderzoek het aantal fouten ook met 50 procent verhogen.

Vergaderen
"Rekening houdend met het feit dat 52 procent van de respondenten tussen de één en drie uur per week aan vergaderingen besteedt en 34 procent tussen vier en tien uur per week vergaderingen op de agenda heeft staan, is het duidelijk dat er een gigantische hoeveelheid tijd wordt verloren omdat de werknemer zich niet volledig kan wijden aan de taken die voor hem liggen," voert FuzeBox aan. "Die afleidingen zijn echter meestal niet vrijwillig of zelfs onbewust. De concentratie wordt constant belaagd en de werknemer reageert vaak direct op een nieuwe boodschap of andere taak. Werknemers dienen dan ook aangemoedigd te worden om hun tijd beter in te delen, zodat er geen druk is om verschillende taken op hetzelfde ogenblik af te handelen."


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jonge werknemers raken gestresst van multitasken
 Zes redenen om niet meer te multitasken
 Multitasken is helemaal niet zo slim
 Wat timemanagement bij voorbaat al kansloos maakt
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10