24 februari 2014 -
Hoge bonussen, auto van de zaak, dertiende maand en de allernieuwste iPad: de manier om werknemers aan u te binden? No, nee, non, stelt Flirt Company. Deze manieren werken voor even, maar op de lange termijn scoort u er niet mee. Waar de medewerker op lange termijn echt warm voor loopt? Lees het hieronder.
Flirt Company: "Kwalitatief hoogwaardige relaties op basis van vertrouwen, trots en plezier!" Dat blijkt uit tien jaar onderzoek naar de beste organisaties om voor te werken, door Great Place to Work.
Medewerkers zijn van mening dat zij voor een Great Place tot Work werken als zij:
• vertrouwen hebben in de mensen waarvoor zij werken;
• trots zijn op wat zij doen en;
• plezier beleven met de mensen waarmee zij werken.
Vertrouwen, trots en plezier
Voor organisaties die nog niet in de jaarlijkse lijst van Beste werkgevers van Nederland vermeld staan is er werk aan de winkel. Vertrouwen, trots en plezier zijn immers thema’s die niet van de een op de andere dag geïmplementeerd zijn in de bedrijfscultuur.
Toch zijn het vaak kleine gebaren die van onschatbare waarde kunnen zijn, omdat ze door hun positieve kracht binnen een organisatie als een ‘lopend vuurtje’ opgepakt en doorgegeven kunnen worden.
Schitterende werkomgeving
Drie ruwe diamanten die kunnen leiden tot een schitterende werkomgeving zijn: Aandacht
Oprechte aandacht is van onschatbare waarde. Wees ten opzichte van uw medewerkers een OEN; Open, Echt en Nieuwsgierig. Oprechte aandacht en ook zelf open zijn in uw communicatie, in wat u beweegt en wat u vindt dragen bij aan het opbouwen van een sterke vertrouwensrelatie. Complimenten
Waardeert u uw medewerker? Verras hem of haar eens met een oprecht compliment. U zult verbaasd zijn wat het teweeg brengt. Waardering van een ander maakt immers trots. Denk niet meteen aan grootse prestaties, juist de dagelijkse werkzaamheden zijn de perfecte voedingsbodem voor het geven van een compliment. Een kop koffie
Simpeler kan het bijna niet. Haal eens een kop koffie of een kop thee voor uw collega. Of biedt uw hulp aan wanneer u merkt dat iemand vastloopt. Uw aandacht naar buiten richten en aantrekkelijk gedrag vertonen is besmettelijk. In de goede zin van het woord. Want wie weet bent u de volgende keer de gelukkige collega die tijdens het werk op koffie of hulp kan rekenen.
Ik blijf het subjectief vinden. Voor ieder mens werken er weer andere bindmiddelen.
Naar mijn mening heb je een combinatie nodig van bindmiddelen om al je personeel tevreden te houden. Deze zijn in te schalen onder de volgende categoriën:
1. persoonlijk: vertrouwen, loyaliteit naar elkaar opbouwen;
2. sociaal: team uitjes, vrijmibo, leuk team
3. financieel - aantrekkelijk salaris en voorwaarden
4. prestatie - bij hoge prestaties een bonus/promotie (ergens voor gaan en daarom willen blijven)
Dit artikel beschrijft alleen bindmiddelen op persoonlijk niveau, die absoluut belangrijk zijn, maar voor sommige mensen geldt toch echt de financiële trigger als lijdraad voor hun tevredenheid.