24 februari 2014 -
Het bereik van mobiele advertenties is begin dit jaar bijna verdubbeld, vergeleken met 2013. Dit blijkt uit het Citrix Mobile Analytics Report voor het eerste kwartaal van 2014. Hieronder de meest opvallende resultaten uit het onderzoek.
Het aantal mensen dat wordt bereikt met mobiele advertenties is ten opzichte van 2013 bijna verdubbeld. Op dit moment ontvangt nog slechts één op de twintig mobiele gebruikers video-advertenties. Citrix verwacht dat dit aantal sterk zal gaan groeien, onder meer door de introductie van auto-play voor video-advertenties door Facebook in december 2013. Wat opvalt, is dat 59 procent van de respondenten denkt dat mobiele advertenties niet meetellen voor hun maandelijkse databundel.
Mobiele gezondheidsapps zijn populairder dan ooit
Gezondheidsapps groeien het snelst van alle soorten apps. De populairste gezondheidsapps hebben betrekking op fitness en hardlopen, afvallen en voeding. Citrix voorspelt een toename van de impact van gezondheidsapps op het dataverkeer door de populariteit van wearable devices zoals Nike+, FuelBand en Pebble.
Mobiele gebruikers zijn gek op spelletjes
68 procent van de respondenten is licht verslaafd aan tenminste één van de spelletjes op hun mobiele device. Tien procent van de mobiele gebruikers speelt spelletjes via hun mobiele netwerk, Citrix verwacht dat dit aantal zal stijgen.
Sociale netwerken zien toename in video’s
De introductie van Vine en de integratie van video in Instagram (Facebook) hebben een groot aandeel gehad in de groei van het aantal gedeelde video’s. De gedeelde data op sociale netwerken bestaat nu voor 32 procent uit video, foto’s zorgen voor 63 procent van het dataverkeer, en tekst 5 procent.
"Het Mobile Analytics Report geeft inzicht in mogelijke valkuilen voor netwerken en kansen om mobiele gebruikers zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn," aldus Mark Davis, senior director of Product Marketing, Service Provider Platforms bij Citrix. "Het kan daarom worden beschouwd als een ‘early warning’-systeem voor mobiele providers, marketingafdelingen en klantenservices. Veel gebruikers verwachten dezelfde prestaties van hun mobiele device als wanneer ze gebruik maken van bijvoorbeeld een vaste computer. Maar een goede gebruikerservaring is pas het begin. Operators kunnen gebruik maken van de onderzoeksresultaten en op basis daarvan hun dienstverlening aanpassen."