20 februari 2014 -
De Amerikaanse keten Benchmark Resorts & Hotels zegt dat het aantal geboekte meetings in 2014 zal stijgen. De economische crisis is voorbij en bedrijven geven weer geld uit aan trainingen en vergaderingen.
Benchmark heeft daarom een top tien vergadertrends samengesteld. Zakenreis.nl vertaalde.
1. Snelheid van het licht
Gratis, snel en betrouwbaar – zeer effectieve wifi is het belangrijkst voor M&E-organisatoren en de deelnemers aan vergaderingen en evenementen. Volgens Benchmark nemen conferentiegangers vaak tot drie draadloze apparaten per persoon mee, dus snel internet en een grotere bandbreedte zijn essentieel.
2. Content leidt tot ontdekking
Organisatoren ontdekken locaties vooral via internetzoekmachines. Het is dus belangrijk om je als hotel of vergadercentrum gericht te presenteren op internet met de juiste content. Wees zichtbaar en verbonden met je klanten, maar vergeet niet dat goed uitgevoerde, tijdige en informatieve content op uw website het belangrijkst is als u een boodschap over wilt brengen en in gesprek wilt komen met M&E-professionals.
3. Meer vraag
De vraag naar externe meetings stijgt. Op de korte termijn zijn de boekingen nog niet op het oude niveau, maar voor 2015 en verder begint het erop te lijken, aldus Benchmark.
4. Creëer een beleving
Net als met vakantiereizen wordt de keuze van een vergaderbestemming steeds vaker beïnvloed door een behoefte aan een ongewone, unieke belevenis. Locaties die samenwerken met lokale ‘pluspunten’, zoals een wijngaard of historische attracties, avontuurlijke activiteiten en unieke receptie- en dinerplekken hebben een strategisch voordeel.
5. Groen is goed, maar…
Milieuvriendelijk ondernemen is in maatschappelijk opzicht belangrijk, maar wordt door de meeste meetingplanners niet gezien als een kritieke factor bij de selectie van een locatie. Niemand verliest business doordat zij niet groen zijn.
6. Sommige social media spelen een rol bij meetings
Social media hebben een minimale impact op de keuze van een vergaderlocatie, met LinkedIn als mogelijke uitzondering. Maar tijdens de evenementen gebruiken de planners en de deelnemers Twitter en LinkedIn als communicatiemiddel onderling en met sprekers. Benchmark dat er steeds meer apps zullen komen die specifiek worden ontwikkeld voor één bepaald evenement, zowel voor, als tijdens en na de meeting. Deze apps zullen de rol van social media overnemen.
7. Vergaderrendement
De vergaderbudgetten stijgen na jaren van recessie, maar het gaat langzaam. M&E-organisatoren stellen strenge eisen aan de flexibiliteit van een locatie. Ze willen zoveel mogelijk waar voor hun geld, omdat ze worden afgerekend op het rendement van de meeting.
8. Gezondheid
De catering draait in 2014 om gezond en gevarieerd eten en drinken. Planners en deelnemers verwachten gezonde keuzemogelijkheden. De aldoude koffiepauze wordt vervangen door een ‘spa break’ – een yogasessie van tien minuten is origineel en pept even goed op als cafeïne.
9. Teambuilding is terug
Groepen zoeken naar unieke manieren om medewerkers te motiveren, inspireren en de onderlinge band te versterken. Vrijwilligerswerk blijft populair, zoals het opknappen van kinderfietsen voor de lokale gemeenschap.
10. Wie vergadert in 2014?
Alle gebruikelijke sectoren zijn in de VS weer bereid te investeren in M&E: financiële instellingen, farmaceuten, verzekeraars en medische organisaties. Silicon Valley en de hightech bedrijven vergaderen en confereren ook weer meer buiten de deur.