Vergrijzing zorgt voor meer baankansen in transport en logistiek
19 februari 2014 -
Met een lichte economische groei in het vooruitzicht zal de werkgelegenheid in de sector Vervoer en opslag dit jaar op peil blijven. De jarenlange krimp in de sector wordt hiermee tot staan gebracht. Na 2014 zal er ruimte zijn voor groei van het aantal banen.
Dit blijkt uit de sectoranalyse Vervoer en opslag van UWV. De analyse laat zien dat de sector kampt met een vergrijzingsgolf die sterker is dan in andere sectoren van de Nederlandse economie. Dit biedt kansen voor schoolverlaters en werkzoekenden.
Economische groei
De sector Vervoer en opslag zal als een van de eerste sectoren profiteren van economische groei. UWV verwacht derhalve een einde aan de banenkrimp in de sector dit jaar en een lichte groei in 2015. Na 2015 neemt het aantal banen structureel toe met ruim een procent per jaar. In 2018 werken er dan 390.000 werknemers en 40.000 ondernemers in de sector. De groei zorgt voor een toename van het aantal vacatures in de sector. Voor de jaren 2015-2018 verwacht UWV jaarlijks 36.000 nieuwe vacatures, tegen ongeveer 25.000 nu. Daarmee wordt de piek van het topjaar 2007 niet bereikt toen er 48.000 vacatures ontstonden in de sector.
Werkgevers stellen hogere eisen
De verwachte toename van het aantal vacatures in de sector kent twee oorzaken. In de eerste plaats profiteert de transportsector van de groei van andere binnenlandse sectoren, zoals de bouw en de detailhandel. Daarnaast ontstaat een omvangrijke vervangingsvraag vanwege de vergrijzing. Deze is sterker dan in andere sectoren en daarom moeten meer vacatures worden vervuld als werknemers met pensioen gaan. Dit speelt het sterkst in het beroepsgoederenvervoer, de binnenvaart en het personenvervoer (weg en spoor). Ook zal meer vraag ontstaan naar transportplanners en komen er meer arbeidsmarktkansen in diverse nautische beroepen. Werkloos werkzoekenden en schoolverlaters kunnen hiervan profiteren, aldus UWV.
De vergrijzing stelt partijen in de sector voor de noodzaak om een pro-actief arbeidsmarktbeleid te voeren. Probleem hierbij is dat werkgevers steeds hogere eisen stellen aan werknemers, bijvoorbeeld waar het gaat om technische competenties of talenkennis. Dit beperkt de kansen voor laagopgeleiden.
Haven presteert goed
Een derde van het aantal werkzame personen in de sector Vervoer en opslag is werkzaam in het beroepsgoederenvervoer. Daarna zijn de haven en het personenvervoer qua werkgelegenheid de grootste deelsectoren. Met name de haven presteert nu al goed, ondanks de crisis. De Rotterdamse haven boekte in 2013 een overslagrecord. Naar verwachting wordt in 2014 een vervolg gegeven aan de groei. De Tweede Maasvlakte zal aan deze groeispurt een belangrijke impuls geven. Ook luchthaven Schiphol liet over 2013 goede cijfers zien.
Heel fijn dat er mogelijk meer banen in de transport sector bijkomen. Nederland is namelijk de poort naar Europa en daarom moet onze transport sector gezond zijn. Als wij niets meer kunnen vervoeren, zal dit een negatieve impact hebben op onze economie.