19 februari 2014 -
Bedrijven investeren weer in het intranet. In 2016 zal de helft van alle grote organisaties over een ‘sociaal’ intranet beschikken, dat in 30 procent van de gevallen net zo essentieel bevonden wordt als e-mail en telefoon. Dat voorspelt Gartner.
Zakelijke social media zullen de komende jaren de meest gebruikte kanalen worden voor interne communicatie. Organisaties zouden middels een sociaal intranet hun medewerkers makkelijker met elkaar in contact kunnen brengen en de juiste informatie sneller bij de juiste mensen kunnen krijgen door gebruik te maken van filters. Bedrijven zien daarnaast wel heil in toegang tot informele kennis die onder medewerkers gedeeld wordt.
Hernieuwde populariteit
De hernieuwde populariteit van het intranet is volgens Gartner te wijten aan het intensieve gebruik van sociale media in de privésfeer. Mensen zouden daardoor steeds meer behoefte hebben aan een gelijksoortig, maar gesloten, sociaal medium binnen hun zakelijke omgeving. Het intranet voorziet tegenwoordig in die behoefte: van een platform om informatie te delen werd het vanaf 2000 meer en meer gezien als hulpmiddel om samen te werken, waarna het sinds grofweg 2010 een steeds ‘socialer’ karakter kreeg. Momenteel bevat 71 procent van alle intranetten minstens één sociale mediatool, zoals reactiemogelijkheden en instant messaging.
"Oorspronkelijk vervulde het intranet een portalfunctie, maar we zien dat organisaties nu behoefte krijgen aan de functionaliteit van een sociaal intranet. Een platform dat medewerkers op dezelfde wijze gebruiken als Twitter en Facebook, maar dan wel in combinatie met project- en documentbeheer," vertelt Mujibor de Graaf, directeur van Viadesk. "Het intranet is ingeburgerd, maar de meeste grote organisaties werken nu nog met verouderde en te dure technologie. Voor velen heeft de tijd als ware stilgestaan, waardoor ze nu in hoog tempo investeren. Dat zie je terug in de markt: de aanbieders van intranetten en clouddiensten schieten als paddenstoelen uit de grond."
‘Ready to go’
Aanbieders met een intranet dat ‘ready to go’ is, en alleen aanmelding verlangt, hebben overigens de beste papieren: zij zijn makkelijker in staat een bijbehorende app te leveren. De Graaf: "Er is een enorme groei in het gebruik van social intranet via apps voor iPhone en Android." Verwacht wordt dat de markt de komende jaren verder zal groeien. "Zeker op Europees niveau. Duitse organisaties worden inmiddels wakker en willen eenzelfde intranet als de Nederlandse collega’s."