17 februari 2014 -
Kortingswebsites zorgen bij meer dan de helft van de online shoppers voor niet geplande aankopen. Tevens blijken deze websites bij 52 procent van de online shoppers de doorslaggevende factor te zijn om tijdens het online winkelen te kiezen voor een nieuwe of andere retailer, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek.
Maurice Buijs, oprichter van ActiePagina.nl, legt uit dat wanneer online shoppers een aankoop willen doen, ze tot aan het winkelmandje blijven zoeken naar de beste deal en hierdoor open staan voor invloeden van andere retailers. Het onderzoek laat zien dat kortingswebsites op drie manieren voordelen bieden voor retailers:
- ze introducerenmerken bij klanten, 52 procent van de shoppers maakt kennis met een nieuwe retailer door kortingswebsites;
- ze houden retailers in de race als consumenten op zoek zijn naar de beste prijs, 98 procent van de online shoppers gebruikt deze sites om promoties van retailers te vergelijken;
- ze zorgen bij 53 procent van de online shoppers voor niet geplande aankopen.
Besparen
Kortingswebsites zijn volgens Buijs een onmisbare schakel in het veranderende consumentengedrag: "Kortingswebsites helpen consumenten besparen op hun online aankopen en dat maakt deze websites aantrekkelijk." Maar volgens Buijs bieden deze websites niet alleen voordelen voor consumenten. "Uit Nederlands onderzoek blijkt dat 42 procent van de Nederlanders een extra product toevoegt aan hun online winkelmandje om gebruik te kunnen maken van een kortingscode. Hierdoor kunnen kortingswebsites ervoor zorgen dat er voor een hoger bedrag bestellingen worden geplaatst, wat weer gunstig is voor de retailer."
Kortingscode
Naast de eerder genoemde niet geplande aankopen, zorgt het gebrek aan een kortingscode voor het afbreken van de aankoop bij meer dan een kwart (28 procent) van de Nederlanders. Want ook al is de shopper trouw aan een retailer, hij of zij is nog trouwer aan de eigen portemonnee.
Interessant artikel over Nederlandse kortingswebsites. Zelf hebben we in België (Vlaanderen) hier ook dit gevoel, maar nog geen case over opgezet.
De reacties van klanten gaan alvast die richting uit want ze betalen minder en de webshops hebben een interessant extra kanaal om hun producten te communiceren.
Ze 'verliezen' dan wel een commissie, maar het is niet alsof Google Adwords, Facebook Advertising of zelfs SEO gratis zijn. Er is nu eenmaal een marketingbudget nodig en daar passen kortingswebsites perfect in.