Shell opnieuw Meest Favoriete Werkgever van Nederland
12 februari 2014 -
Shell bestendigt haar positie als Meest Favoriete Werkgever van Nederland in 2013. Na in 2012 de nummer een positie te hebben overgenomen van de Rabobank, wist Shell haar positie als favoriete werkgever ook in 2013 te behouden.
In vergelijking met 2012, hebben Unilever en Google hun positie weten te verbeteren en zijn met respectievelijk de achtste en negende plek terug in de top tien favoriete werkgevers over 2013. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group onder 10.477 respondenten uit de potentiële Nederlandse beroepsbevolking in 2013.
Shell loopt in 2013 verder uit op de Rabobank
Dat Shell op de Rabobank is uitgelopen heeft zij te danken aan de eigen gestegen populariteit en de populariteitsdaling van de Rabobank. Niet alleen is het verschil met de nummer twee toegenomen, Shell domineert ook meer dan in 2012 de gehele ranking. De verdere samenstelling van de top tien is tussen 2012 en 2013 redelijk hetzelfde gebleven, met enkele interessante onderlinge verschuivingen. Philips is met de derde plek in 2013 twee plaatsen gestegen en komt weer dicht tegen de toppositie die zij jaren heeft gehad. Ook Defensie is qua populariteit gestegen, van nummer acht naar nummer zes.
Technologiebedrijven winnen aan populariteit
Google is met de negende plek terug in de top tien. Ook Unilever is, na jaren van afwezigheid, terug in de top tien, op de achtste plek. Verder zien we dat vooral technologiebedrijven aan populariteit hebben gewonnen. Naast Philips, Google en Unilever, zijn ook DSM, AkzoNobel, TNO en ASML (sterk) in voorkeur gestegen. Verder weten werkgevers die actief werken aan hun employer brand en arbeidsmarktprofilering, zoals Achmea en de Belastingdienst, hun positie te verbeteren. Andere werkgevers die zijn gestegen zijn Ahold, het Ministerie van Veiligheid en Justitie, PwC en Bureau Jeugdzorg.
Minder populaire werkgevers
Naast werkgevers die populairder zijn geworden, zijn er ook een aantal grote werkgeversmerken die in 2013 aan populariteit hebben verloren, zoals ABN AMRO, KPN en PostNL. "Bedrijven die zich in de breedste zin bezighouden met technologie, variërend van levensmiddelen, nano tot biotechnologie en chemie, winnen sterk aan voorkeur onder de Nederlandse beroepsbevolking. De aandacht die deze sector krijgt, ziet zij voor het eerst echt terugbetaald in voorkeursposities op de arbeidsmarkt. Een belangrijke opsteker voor het Techniekpact, Brainport en het topsectorenbeleid," aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group