zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Shell opnieuw Meest Favoriete Werkgever van Nederland

12 februari 2014 - Shell bestendigt haar positie als Meest Favoriete Werkgever van Nederland in 2013. Na in 2012 de nummer een positie te hebben overgenomen van de Rabobank, wist Shell haar positie als favoriete werkgever ook in 2013 te behouden.

In vergelijking met 2012, hebben Unilever en Google hun positie weten te verbeteren en zijn met respectievelijk de achtste en negende plek terug in de top tien favoriete werkgevers over 2013. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group onder 10.477 respondenten uit de potentiële Nederlandse beroepsbevolking in 2013.



Shell loopt in 2013 verder uit op de Rabobank
Dat Shell op de Rabobank is uitgelopen heeft zij te danken aan de eigen gestegen populariteit en de populariteitsdaling van de Rabobank. Niet alleen is het verschil met de nummer twee toegenomen, Shell domineert ook meer dan in 2012 de gehele ranking. De verdere samenstelling van de top tien is tussen 2012 en 2013 redelijk hetzelfde gebleven, met enkele interessante onderlinge verschuivingen. Philips is met de derde plek in 2013 twee plaatsen gestegen en komt weer dicht tegen de toppositie die zij jaren heeft gehad. Ook Defensie is qua populariteit gestegen, van nummer acht naar nummer zes.

Technologiebedrijven winnen aan populariteit
Google is met de negende plek terug in de top tien. Ook Unilever is, na jaren van afwezigheid, terug in de top tien, op de achtste plek. Verder zien we dat vooral technologiebedrijven aan populariteit hebben gewonnen. Naast Philips, Google en Unilever, zijn ook DSM, AkzoNobel, TNO en ASML (sterk) in voorkeur gestegen. Verder weten werkgevers die actief werken aan hun employer brand en arbeidsmarktprofilering, zoals Achmea en de Belastingdienst, hun positie te verbeteren. Andere werkgevers die zijn gestegen zijn Ahold, het Ministerie van Veiligheid en Justitie, PwC en Bureau Jeugdzorg.

Minder populaire werkgevers
Naast werkgevers die populairder zijn geworden, zijn er ook een aantal grote werkgeversmerken die in 2013 aan populariteit hebben verloren, zoals ABN AMRO, KPN en PostNL. "Bedrijven die zich in de breedste zin bezighouden met technologie, variërend van levensmiddelen, nano tot biotechnologie en chemie, winnen sterk aan voorkeur onder de Nederlandse beroepsbevolking. De aandacht die deze sector krijgt, ziet zij voor het eerst echt terugbetaald in voorkeursposities op de arbeidsmarkt. Een belangrijke opsteker voor het Techniekpact, Brainport en het topsectorenbeleid," aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Schaars ICT-talent zal hogere eisen stellen aan werkgevers
 Nederlandse werknemer accepteert oneerlijk salaris niet
 Starters beginnen carrière het liefst bij Unilever
 Waardering belangrijker dan salaris
 
 
reacties
 
Niels van der Stappen  |   | 
14-02-2014
 | 
12:04 uur
Ik zou graag willen weten, wat de respondenten aangeven als redenen om voor Shell te kiezen!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10