‘Succes brandstofcelauto afhankelijk van alternatief voor platina’
11 februari 2014 -
Elektrische auto’s aangedreven door brandstofcellen zijn voorlopig geen aantrekkelijk alternatief voor volledig batterij-aangedreven auto’s of hybrides. Dat stelt Roland Berger Strategy Consultants in de studie 'Fuel cells – A realistic alternative for zero emission?'
De prijs van de dure brandstofcellen kan nog flink dalen, maar om een groot marktaandeel te veroveren, is een alternatief zonder het kostbare platina nodig.
Brandstofcellen: verwachtingen hoog gespannen
Bij de pogingen auto’s te ontwikkelen die minder of geen CO2 uitstoten, verwacht de industrie al meer dan een decennium veel van brandstofcellen. De volgende generatie komt vanaf 2015 op de markt. In zijn nieuwe studie maakt het adviesbureau een gedetailleerde kostenanalyse van het brandstofcelsysteem dat de auto aandrijft. Dat zet waterstof om in elektriciteit voor de motor. Centraal daarbij staat de zogenoemde membrane electrode assembly, waarin platina is verwerkt. Het zijn vooral de hoge prijs (meer dan 30.000 euro per kilo) en de beschikbaarheid van dat metaal die de brandstofcellen erg duur maken.
Alternatief voor platina
"Een alternatief voor platina is een noodzakelijke voorwaarde voordat de brandstofcelauto een echte oplossing wordt," stelt René Seyger, partner van Roland Berger in Amsterdam.
De kosten van een brandstofcelsysteem liggen momenteel rond de 45.000 euro. Om te bestuderen in hoeverre die kosten kunnen dalen, ontwikkelde Roland Berger verschillende scenario’s voor massaproductie. In het meest vooruitstrevende scenario fabriceert de industrie in 2025 5 miljoen brandstofcelauto’s per jaar. De prijs van het aandrijfsysteem zou dan met 80 procent zakken, tot 9.000 euro.
Efficiënter ontwerp
Die lagere prijs is volgens het adviesbureau mogelijk door het ontwerp en de productie van de brandstofcel efficiënter te maken. Dat leidt tot minder materiaalverbruik en -verspilling. Met name de besparing op platina scheelt fors in de kosten. Seyger: "Maar zelfs bij een prijs van 9.000 euro zal de concurrentie moeilijk zijn met batterij-aangedreven auto’s."
Brandstofcelsystemen zonder platina bevinden zich nog in de onderzoeksfase. Naar verwachting zijn bruikbare prototypes pas over tien jaar klaar. Tot het zover is, blijven brandstofcelauto’s een niche, meent Seyger. Fabrikanten die een leidende rol willen hebben bij de ontwikkeling van een zero-emission auto, moeten daarom zorgvuldig omgaan met hun onderzoeks- en ontwikkelingsbudget. Seyger: ‘De uitdaging is een evenwicht te vinden tussen de ontwikkeling van brandstofcelauto’s op kleine schaal, terwijl ze tegelijkertijd een andere schone technologie ontwikkelen die geschikt is voor massaproductie.’ Tot die tijd blijven batterij-aangedreven auto’s en hybrides volgens hem de voorlopers in de zoektocht naar milieuvriendelijker auto’s.