zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Elf tips voor beginnende topmanagers

10 februari 2014 - Fay Vincent was achtereenvolgens CEO bij Columbia Pictures, vice president bij Coca-Cola en de achtste Commissioner van de Major League Baseball. Als iemand weet hoe u leiding moet geven, is hij dat dus wel.

In de Wall Street Journal deelt hij elf tips voor topmanagers die zich in het begin van hun loopbaan bevinden. Express.be vertaalde.



1. Hang niet alles aan de grote klok. Hoe minder zorgen, plannen en verwachtingen u deelt met anderen in de organisatie, hoe beter.

2. Manage down. Breng tijd door met werknemers op de lagere niveaus en behandel hen altijd met respect en sympathie. Zo bouwt u aan een goede reputatie.

3. Doe uw plicht. Leiderschap is een fulltime baan en iedereen volgt alles wat u doet op de voet. Doe, zeg of schrijf nooit iets zonder eerst na te denken over hoe men het kan interpreteren.

4. Luister. Lunch minstens eenmaal per week in de bedrijfskantine of hang elke dag even rond in de koffiekamer en luister waar anderen over praten. Luister ook aandachtig wanneer iemand tegen u praat en zéker wanneer iemand u bekritiseert.

5. Pas op met humor. Als uw hilarische grapje niet zo grappig is als u zelf denkt, kan het een tegenovergesteld effect hebben. Humor is riskant en bovendien geheel ongepast wanneer het over iets belangrijks gaat.

6. Stel prioriteiten. Wat is het allerbelangrijkst als leider? Juist: strategie. Verklaar en herhaal die dus regelmatig, steeds in andere bewoordingen, tot iedereen op dezelfde lijn staat.

7. Klaag niet. Als iets verkeerd gaat, leg de schuld dan niet bij iemand anders, uw voorganger, de concurrentie of iets anders. Neem de schuld op u en richt uw blik op de toekomst.

8. Vertrouw uw adviseurs. Accepteer hun expertise en probeer geen perfecte informatie over de markt te bemachtigen want die bestaat niet.

9. Ga uit van het ergste. Pas op met gemiddelden wanneer u zich voorbereidt op de toekomst. Soms zal het slechtste scenario zich voordoen, dus bereid u daar al op voor.

10. De microfoon staat nooit uit. Zeg of doe nooit iets dat u niet op de voorpagina van een krant wilt zien, beantwoord geen hypothetische vragen en onthoud dat ‘off the record’ niet bestaat.

11. Vertel de waarheid. De enige juiste reactie op een crisis is een waarheidsgetrouwe reactie. Als executive van een groot bedrijf heeft u geen privacy en zal bijna elke leugen na verloop van tijd naar boven komen. Met alle gevolgen van dien.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Young professional groeit zelden door binnen bedrijf
 'Nederlandse bedrijven missen Steve Jobs mentaliteit'
 Dertien tips voor startende interimmers
 Starter niet pro-actief genoeg
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10