zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes op de tien Nederlanders ‘besmet’ met online koopjesjacht-virus

7 februari 2014 - Bijna alle Nederlanders (98 procent) maken gebruik van koopjes. Het internet wordt veel geraadpleegd voor de zoektocht naar de beste deals. Zo struinen zes op de tien (61 procent) Nederlanders minstens een keer per maand het internet af voor goede deals en korting.

Dit blijkt uit onderzoek van Groupon onder 1.250 Nederlandse respondenten. Uiteraard is korting op producten en diensten voor 91 procent van de online koopjesjagers de belangrijkste reden om dealsites te gebruiken. Maar ook als er helemaal niets van de prijs afgaat, blijkt 56 procent terug te gaan naar de desbetreffende winkelier of ondernemer waar zij een deal kochten. Een goede prijs-kwaliteitverhouding en ervaring geven daarbij volgens 61 procent van de Nederlanders de doorslag.



Nieuwe ervaringen door deals
Op zoek naar mooie deals komt het avontuurlijke karakter van Nederlanders bovendrijven. Zo blijken online deals op dealsites voor 27 procent van de Nederlanders een goede stimulans te zijn om nieuwe plekken te ontdekken. Een vijfde (21 procent) van de online deal site gebruikers wordt zelfs over de streep getrokken om iets te gaan ondernemen dat zij normaal niet zouden doen. Zo maakt 59 procent van de online koopjesjagers gebruik van deals van bedrijven waar ze nog nooit eerder een product of dienst hebben gekocht of überhaupt van gehoord hebben.

"Uit onderzoek van Knutson et al. uit 2006 blijkt dat een aankoopproces in essentie bepaald door twee structuren in uw hoofd. Een (goed) product activeert uw beloningscircuits, waardoor i onbewust een sterke begeerte naar dat product voelt. De prijs activeert hersenstructuren die ook actief worden als u fysieke pijn (een schop tegen uw been bijvoorbeeld) voelt. Geld uitgeven doet letterlijk pijn. De balans tussen die twee hersendelen – begeerte en prijspijn- bepaalt of u iets koopt of niet. Korting vermindert uiteraard de prijspijn en laat de balans eerder doorslaan naar aankoop," aldus Hoogleraar cognitieve neurowetenschappen UvA  Prof. Dr. Lamme en auteur van het boek ‘Vrije wil bestaat niet’.

Online deal maakt aanbieder aantrekkelijker
Het aanbieden van een deal draagt bij aan positieve beeldvorming van het bedrijf dat zijn product of dienst via een online kortingssite aanbiedt. Zo heeft 32 procent van de online koopjesjagers een positiever beeld van een aanbieder nadat ze gebruik hebben gemaakt van een deal, voor 64 procent verandert het beeld niet. Een goede prijs, goede ervaring en hoge kwaliteit zijn volgens 61 procent van de Nederlanders de drie belangrijkste redenen om terug te gaan naar de aanbieder die zij via een online kortingssite bezochten. Een beetje reistijd houdt de Nederlander daarbij overigens niet tegen, aangezien zes op de tien Nederlanders bereid zijn om tot 25 km te reizen voor een deal die zij online gekocht hebben. Eén op de vijf Nederlanders is zelfs bereid om 50 km of verder te reizen

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Nederlanders massaal op koopjesjacht onder werktijd'
 Nederlander shopt regelmatig tijdens werktijd
 De keerzijde van de prijsvechters-strategie
 Nederlander koopt niet snel op basis van e-mailaanbieding
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10