Digital marketeer verwacht in 2016 ‘Single Customer View’
6 februari 2014 -
Teradata Corporation en Celebrus Technologies kwamden deze week met de resultaten van marktonderzoek naar trends in data-driven marketing. Het onderzoek laat zien dat 70 procent van de digital marketeers gelooft dat een single customer view de marketing personalisering verbetert.
Slechts 21 procent heeft op dit moment daadwerkelijk een single view van de klantinteracties.
Andere belangrijke uitkomsten zijn onder meer:
• 80 procent van de digital marketeers gelooft dat personalisering in de komende twee jaar cruciaal is voor het succes van digital marketing. 51 procent zegt dat dit nu al het geval is.
• 36 procent van de digital marketeers identificeert opslag en integratie als grootste data uitdaging; slechts 39 procent slaat alle klantdata op in een gecentraliseerd data warehouse.
• 47 procent van de respondenten geeft aan dat tijdgebrek het grootste obstakel is voor betere klantanalyses.
• Opvallend is dat ondanks de penetratie van mobiele apparaten, slechts 27 procent van de respondenten mobile marketing als prioriteit ziet.
Hot topic
De single customer view is een hot topic onder marketeers, maar minder dan een kwart (21 procent) geeft aan een single view van klantinteracties te hebben. Er wordt echter een verdubbeling verwacht, en 57 procent van de respondenten voorspellen dat zij eind 2016 een single view van de customer hebben gerealiseerd. Om dit doel te bereiken, zegt bijna de helft dat ze hun klantdata in systemen als een integrated data warehouse (49 procent) en/of technologieën als Hadoop (27 procent) zouden moeten opslaan.
Geavanceerde analyses
Daarnaast worden analyses steeds geavanceerder binnen marketing, want steeds meer bedrijven realiseren zich de impact ervan op effectiviteit en winstgevendheid van campagnes. De grootste belemmering voor klantanalyse blijkt tijdgebrek te zijn (47 procent), gevolgd door gebrek aan interne kennis en expertise (37 procent). Om hiermee om te gaan, geven respondenten aan dat zij zich in toenemende mate richten op het inrichten van interne analyse teams om klantdata te verbeteren, met een toename van 40 procent naar 51 procent in twee jaar tijd.
"Het onderzoek laat zien dat bedrijven echt de individuele customer journey willen begrijpen tijdens hun interactie met de verschillende kanalen," zegt Ruth Gordon, Director Digital Marketing bij Teradata International. "Dit is een uitdaging voor digital marketeers, aangezien niet alleen de juiste tools vereist zijn om de interacties te registreren, maar bovendien geavanceerde technologie en skill-sets nodig zijn voor analyse en actie."
Personalisering
In de hedendaagse wereld van ‘behandel-mij-als-individu’ consumenten, is personalisering cruciaal. 80 procent ziet dit als de sleutel tot succes in hun digitale marketing campagnes voor de komende twee jaar, tegenover 51 procent vandaag. 78 procent is zelfs van plan om real-time data voor toekomstige personalisering te gebruiken; 44 procent doet dit vandaag al.
"De hedendaagse, permanent online en verbonden consumenten zijn steeds veeleisender en vragen meer relevante content van merken en bedrijven. Ze verwachten dat op individueel niveau wordt gecommuniceerd en organisaties die dit niet doen missen een vitaal onderdeel van hun klantinteractie," zegt Katharine Hulls, VP Marketing bij Celebrus Technologies. "De resultaten van dit onderzoek versterken het idee dat de snelle, data-genererende wereld waarin we leven, organisaties dwingt tot data vergaring en data analyse op ongekende schaal. Wij geloven dat iedere organisatie de potentie heeft om inzichten uit klantgegevens te ontsluiten en de digitale marketing hierop aan te passen - zolang ze de juiste onderbouwing vanuit de beschikbare data hebben om hun klanten als individuen te kunnen beschouwen."
Voor meer informatie over het Teradata-Celebrus onderzoek, kunt u zich voor een webinar aanmelden.