Financiële instellingen in spagaat tussen risicobeperking en klantbelang
3 februari 2014 -
Financiële instellingen zitten in een spagaat tussen enerzijds het centraal stellen van het klantbelang en anderzijds het voldoen aan wet- en regelgeving.
Dat stelt Human Inference op basis van een analyse van onderzoeken naar de status van het klantvertrouwen in financiële instellingen en de kwaliteit van data bij deze organisaties. De omslag van een product- naar een klantgerichte organisatie en het voldoen aan wet- en regelgeving worden vaak gezien als op zichzelf staande projecten. In de praktijk zijn deze echter nauw met elkaar verbonden. Door informatie op één centrale plek samen te brengen, wordt de klant beter bediend, maar is het tegelijkertijd ook mogelijk om risicomanagement, governance- en compliance-regels goed en flexibel door te voeren.
Onvoldoende inzicht
Slechte datakwaliteit leidt vaak tot onvoldoende inzicht in het risicoprofiel van een organisatie of klant. Hierdoor lopen financiële instellingen het risico niet te voldoen aan de eisen van bijvoorbeeld Basel en Solvency II. Door er zorg voor te dragen dat informatie correct, compleet en eenmalig wordt ingevoerd, kunnen veel problemen voorkomen worden. Ook een geautomatiseerde check op aanwezigheid op een sanctielijst, zoals de OFAC- of PEP-lijst, voorkomt dat zaken wordt gedaan met fraudeurs en wanbetalers.
Centraal stellen van klantbelang
Jeroen Wassink, VP Financials & Public Sector bij Human Inference: "Het centraal stellen van klantbelang is nog altijd één van de belangrijkste doelstellingen van financiële instellingen. Klanten ergeren zich bijvoorbeeld aan het beantwoorden van allerlei controlevragen. Deze lijken voor de klant overbodig, maar zijn voor financiële instellingen soms noodzakelijk. De kunst is om ervoor te zorgen dat het mes aan twee kanten snijdt. Dit kan met een Master Data Management oplossing, waarmee een eenduidig beeld gemaakt wordt van de klant. Door vanaf de basis al oog te hebben voor de kwaliteit van data is er voor financiële instellingen veel winst te behalen. Zowel in de relatie met en benadering van de klant, als in het beperken van de risico’s."