zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kostenbesparing voornaamste verwachting van HNW

3 februari 2014 - In het afgelopen jaar was de voornaamste verwachting van Het Nieuwe Werken (HNW) concept dat dit een kostenbesparing voor het bedrijf gaat opleveren. Werd in 2012 vooral nog een groeiende werknemerstevredenheid en een verbeterde werk/privé-balans voor werknemers verwacht – dit jaar is het reduceren van kosten de belangrijkste ambitie.

Terwijl HNW steeds vaker wordt ingevoerd en de definitie steeds herkenbaarder wordt, groeit de weerstand en neemt het enthousiasme af. Dit blijkt uit de Nationale Het Nieuwe Werken Barometer 2013.



Meer organisaties omarmen HNW
In de afgelopen jaren zijn steeds meer organisaties met Het Nieuwe Werken aan de slag gegaan (43 procent van de respondenten in 2011, 53 procent in 2012, 64 procent in 2013). Gemiddeld genomen scoren deze organisaties steeds beter op HNW-gerelateerde factoren, zoals het vinden van een goede balans tussen wederzijds vertrouwen en controle van (tijd- en plaatsonafhankelijke) medewerkers, het online beschikbaar stellen van benodigde werkgerelateerde informatie, en het stimuleren van openheid in het dagelijks werk.
Voor ondervraagden is de betekenis van het HNW concept duidelijker geworden, maar roept het tegelijkertijd ook minder positieve associaties op (39 procent nu, tegen 50 procent in 2012) en nemen de negatieve associaties toe (negentien procent nu, tegen twaalf procent in 2012).

Obstakels
De voornaamste obstakels voor een succesvolle implementatie van HNW waren in 2013 de angst onder werknemers om de eigen (vaste) werkplek te verliezen, weerstand van managers tegen het concept, de angst om onderling contact te verliezen met collega’s, en een mismatch van HNW met de bestaande organisatiecultuur.

Over de Barometer
De Nationale Het Nieuwe Werken Barometer 2013 is een jaarlijks onderzoek dat een beeld geeft van hoe Het Nieuwe Werken in Nederland wordt opgenomen. In 2013 hebben zo’n 70 organisaties deelgenomen aan het onderzoek. De barometer is in 2010 ontwikkeld door Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) in samenwerking met Novay en het Center for People and Buildings. Dankzij deze Barometer kan een wetenschappelijke vinger aan de pols van HNW worden gehouden.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Flexibel werken ingeburgerd, het Nieuwe Werken (nog) niet
 Balen van Het Nieuwe Werken
 Het Nieuwe Werken heeft juridische haken en ogen
 HNW is balanceren
 
 
reacties
 
NumoQuest®  |   | 
5-02-2014
 | 
09:19 uur
De grootse hoax die men wist te bedenken? HNW.

Het Nieuwe Werken is ontstaan uit de koker van een aantal commerciële lieden en vervolgens door politici opgepakt om daar eens leuk en goede sier mee te maken. Maar er werkelijk iets van weten en begrijpen? Dat dan weer net niet.

Maar tjéé, als je maar met zijn allen vooral hard genoeg 'hijgerig hyped', dan krijgt het vast wel inhoud. We kunnen daar helder in zijn, alleen zij die dat werkelijk vinden, belazeren zichzelf en de kluit.

HNW bestaat niet
Dat HNW is een oud concept wat al stamt uit de begin jaren negentig van het vorige millennium bij Dutch Royal Shell bedacht en geïmplementeerd. IT ging in versnelling en er kwamen hele aardige mogelijkheden bij.

Eén van die mogelijkheden was expats voorzien van een laptop met telefoonmodem ingebouwd, zodat zij overal, tenminste daar waar een telefoonaansluiting was, konden inloggen en email en beperkt documenten konden bewerken.

Offline kon men eveneens productief zijn terwijl zij onderweg waren, iets wat daarvoor nog eigenlijk met pen en papier moest.

Rabo en ABN
Door het verder uitrollen van de netwerken, en het koppelen van netwerken, werd het mogelijk om gewoon decentraal ergens aan te schuiven, aan te sluiten en gewoon aan het werk te gaan. Men kon op die manier heel aardig de file omzeilen. Rabo en ABN maakte daar aardige sier mee.

Versnelling van internet
De uitrol van het internet in Nederland, ADSL, daarna internet via de kabel, maakte het steeds eenvoudiger flexibeler productief te kunnen zijn. Men hoefde niet altijd maar naar de 'zaak' toe en men kon nu veel makkelijke afspraken buiten de deur plannen en van huis....

Enfin, u ziet de rode draad. Het nieuwe werken? Totale onzin. Dat om twee redenen.

1. Doel van automatiseren
Het doel van automatiseren, of het gebruiken daarvan? Dat is hogere productiviteit met minder inzet of energie. Als u dat niet op uw netvlies heeft, heeft inzet van IT weinig zin. Het gaat dan namelijk zeer veel kosten.

2. Doelmatigheid en Consistent
Niet alle werkplekken kun je automatiseren en niet iedereen heeft de zelfdiscipline zelfstandig te kunnen werken.

Wanneer deze twee criteria niet goed worden bekekene, krijg je te maken met de keerzijden van hetgeen je eigenlijk wilde bereiken.

Hele hoge rekeningen, geen productiviteit.

Tel hierbij even op dat 98% van allen die IT gebruiken voor dat nieuwe werken niet eens weet wat de wetmatigheden van IT is, en u kunt zich voorstellen dat dat HNW gewoon niets meer is dan gewoon en goed doordacht, slimmer, gebruik maken van IT is.

Wil men daar een 'science' van maken? Vooral doen. Als de rest van u nu gewoon zich houd aan het idee dat IT er louter en vooral is om meer productiviteit te bewerkstelligen, komt al lang niet meer bij dat concept HNW uit.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10