SaaS: verschuiving van kostenbesparing naar concurrentievoordeel
30 januari 2014 -
Uit IBM onderzoek onder meer dan 800 beslissers in de IT en de business blijkt dat bijna de helft van de organisaties die gebruik maken van Software as a Service (SaaS) – bovenop kostenbesparingen - een concurrentievoordeel terugkrijgen.
SaaS-voorlopers blijken intensiever samen te werken via social business tools, hun klantervaring te verbeteren en hun time-to-market te versnellen. Naar verwachting groeit de SaaS-markt tot een omvang van maar liefst 33,4 miljard euro in 2017. Met name de CxO’s zetten SaaS veelvuldig in om hun teams van meer functionaliteiten te voorzien, de productiviteit te verhogen en sneller in te spelen op nieuwe marktontwikkelingen.
Voorlopers profiteren
Vergeleken met concurrenten die minder ver zijn met de adoptie van SaaS, blijkt dat voorlopers:
• 79 procent meer kans hebben op een nauwe samenwerking binnen de organisatie en hun partners;
• Twee keer zo vaak big data weten om te zetten in waardevolle inzichten;
• Twee keer zoveel innovatiekracht hebben.
Opvallend is dat steeds meer CxO’s de IT-afdeling overslaan bij de implementatie van nieuwe technologie. Analisten verwachten dat CMO’s in 2017 meer budget spenderen aan IT dan CIO’s dat doen. Forrester meldt dat 65 procent van de organisaties van plan is om nieuwe technologie aan te schaffen zonder hierbij de IT-afdeling te betrekken. Het omzeilen van de IT-afdeling bij de implementatie van SaaS is echter risicovol zonder eerst de benodige autorisatie en beveiligingsmaatregelen door te voeren. Uit IBM’s onderzoek komt naar voren dat de beste resultaten voortvloeien uit een hechte samenwerking tussen de IT en de business bij de selectie, beveiliging en implementatie van SaaS applicaties.