zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse werknemer spreekt niet snel van carričre

23 januari 2014 - Uit een internationaal onderzoek in opdracht van Monsterboard blijkt dat veel Nederlandse werknemers hun baan als werk zien en niet als carrière. Tweederde van de Nederlandse werknemers bestempelt hun huidige betrekking als ‘slechts een baan’ en niet als onderdeel van hun carrière.

Opvallend is dat jongere generaties veel vaker spreken over een carrière dan ouderen. In Frankrijk spreekt maar liefst 70 procent van alle werknemers over een carrière.



Baan of carrière?
Het onderzoek werd door GfK in zeven landen uitgevoerd. In totaal werden 8000 medewerkers ondervraagd, waarvan 500 in Nederland. Aan hen is gevraagd of zij hun huidige werk zien als ‘slechts een baan’ of als onderdeel van hun carrière. Uit de resultaten blijkt dat vooral de Fransen en Canadezen (respectievelijk 70 procent en 69 procent) spreken van een carrière. Duitsland scoort uitzonderlijk laag in het onderzoek, slechts 25 procent van de Duitse werknemers spreekt in hun huidige rol van een carrièrepad. Nederland eindigt met 38 procent op de voorlaatste plaats.
1. Frankrijk (70  procent)
2. Canada (69  procent)
3. Verenigde Staten (57  procent)
4. Verenigd koninkrijk (43  procent)
5. India (43  procent)
6. Nederland (38  procent)
7. Duitsland (25  procent)
"Cultuureigenschappen in de verschillende landen hebben invloed op het begrip carrière, Duitsers staan er bijvoorbeeld om bekend harde werkers te zijn, maar spreken niet gauw over een carrière. Ook Nederlanders zijn over het algemeen bescheiden van aard," aldus Gian Zandonà, Managing Director Monsterboard.

Leeftijd en inkomen maken het verschil in Nederland
Uit het onderzoek blijkt dat jongere generaties eerder van een carrière spreken dan oudere generaties, 44 procent van de Nederlanders tussen 25 en 34 jaar ziet hun huidige rol als onderdeel van hun carrière. In de leeftijdsgroep 34–65 jaar daalt het percentage carriertijgers naar 34 procent. Verder blijkt uit het onderzoek dat het inkomensniveau een belangrijke rol speelt in de carrièregezindheid, grootverdieners (53 procent) spreker in hun huidige rol vaker van een carrière dan middelgrote (29 procent) en lagere inkomens (23 procent).

Groei en ontwikkeling
"Het is goed om te zien dat jongere generaties enthousiast de arbeidsmarkt op gaan met het doel een succesvolle carrière te starten," zegt Zandonà. "Het is daarbij belangrijk om open minded te blijven, zodat kansen en uitdagingen wel gezien blijven worden. En als u echt geen carrièreperspectief ervaart in uw huidige omgeving, is het misschien tijd om uw ogen wat extra open te houden. Een carrière kenmerkt zich door meer groei en ontwikkeling en dat is iets wat veel medewerkers als zeer belangrijk en motiverend ervaren in hun werk".

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Starters beginnen carričre het liefst bij Unilever
 Bedrijven die investeren in employer branding trekken meer toptalent
 Executive-uitstraling bepaalt in grote mate carričrekansen
 Werknemer kan te weinig over ambitie praten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10