zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Positieve trend bestedingen buitenlandse consumenten

22 januari 2014 - De tax free bestedingen in Nederland zijn in 2013 met acht procent gestegen ten opzichte van  2012.  Al sinds 2010 is er een positieve trend waarneembaar in het aantal buitenlandse consumenten die graag in ons land willen winkelen.

Dit blijkt uit aan het aantal Tax Free transacties dat met negentien procent steeg. Met een gemiddelde besteding van 429 euro geven deze kopers tien keer zoveel uit als de Nederlandse consument en geven zij de Nederlandse economie een positieve impuls.



Verre Oosten
De bestedingen zijn, net als voorgaande jaren, vooral afkomstig van kopers uit het Verre Oosten met name vanuit China en Rusland maar de grootste stijgers waren afkomstig van kopers uit de USA (+twaalf procent), Indonesië (+twaalf procent) en Kuwait (+35 procent). De hoogte van de bestedingen werd in 2013 sterk beïnvloed door valutaverhouding (Japan, Brazilië), regelgeving (China) en een vaak andere samenstelling van reizigers (veelzijdigheid nationaliteiten). Er werd vooral veel besteed in winkels met mode en modeacessiores. Ook warenhuizen, juweliers en veel internationale merken hebben voordeel gehad van de toename van deze niet-EU consumenten.

Positieve trend
Marja van Reijn, Regional Manager Benelux Global Blue: "Het is heel belangrijk dat de positieve trend zich ook in Nederland doorzet. We hebben zoveel te bieden op een paar vierkante kilometer; van trendy souvenirs tot high end (inter)nationale merken. Deze ontwikkelingen bieden kansen genoeg voor de detailhandel om extra omzet te realiseren en daarmee reden genoeg om nog pro actiever de buitenlandse bezoekers te stimuleren om juist in Nederland hun aankopen te doen. Het blijft belangrijk dat alle sectoren met elkaar samenwerken om onze gezamenlijke buitenlandse consument een optimale gastbeleving te geven. Wij kunnen met elkaar het verschil maken! Als we dit met elkaar goed doen, dan gaan we als land wereldwijd echt stralen".

Continue groei
De continue groei komt van van kopers uit onder andere China, Rusland en Indonesië. Zij laten zien dat de bekendheid met winkelmogelijkheden, de verkrijgbaarheid van luxe en unieke producten van belang zijn bij een bezoek aan Nederland. Daarnaast speelt het niveau van service, waaronder een eenvoudig en internationaal betrouwbaar proces van BTW teruggave een belangrijke rol bij de aankopen.

Verwachtingen 2014
Global Blue verwacht dat de internationale bestedingen in Europa met gemiddeld tien procent verder groeien. De groei zal wat minder sterk zijn in Europa vergeleken met de rest van de wereld (China zes procent in Europa, dertien procent buiten Europa). Reizigers uit China en Rusland zijn op dit moment sterk op het Verre Oosten en de USA gericht. De groei zal in Nederland komen uit het Verre Oosten, Rusland, USA en het Midden Oosten. In deze landen verbetert de economie en gaat de middenklasse steeds meer reizen.

Procesvereenvoudiging
Groei wordt ook mogelijk gemaakt als processen worden vereenvoudigd. Zo heeft Global Blue de Global Blue Card geintroduceerd en automatische oplossingen in winkels beschikbaar gesteld om het invullen van het Tax Free Form te versnellen en te vereenvoudigen. Het is voor de buitenlandse consument nu makkelijker om Tax Free te winkelen en voor het winkelpersoneel om de service pro actief aan te bieden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Buitenlandse bestedingen blijven stijgen
 Nederlands fiscaal vestigingsklimaat steeds minder onderscheidend
 Belasting en toeslagen maken vliegprijs ondoorzichtig
 Wereldwijd minder stabiliteit en meer onenigheid in fiscale landschap
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10