22 januari 2014 -
Uw eerste indruk wordt voor 55 procent bepaald door uw uiterlijk, voor 38 procent door uw stemgeluid en slechts voor zeven procent door inhoud. Als u deze percentages ziet, is dat even slikken. Vooral omdat bedrijven veel tijd en geld besteden aan de inhoud en dus kennis van medewerkers.
Uiteraard moet dat helemaal snor zitten als puntje bij paaltje komt, maar is uiterlijk dan echt zo oppervlakkig?
Representatie is van groot belang
Suzi Vasques Dias werkt sinds 2004 als personal shopper en geeft onder andere representatieadvies aan de meest uiteenlopende persoonlijkheden. "Slechts zeven procent van de eerste indruk wordt bepaald door inhoud, dus om echt binnen te komen en correct over te komen op uw gesprekspartner, is het op de juiste wijze ingeschat worden van cruciaal belang. Uiterlijke presentatie is daarom het belangrijkste onderdeel voor een eerste indruk. Iets waar u invloed op heeft, dus doe er vooral uw voordeel mee," aldus Vasques Dias
Wat voor vlees heb ik in de kuip?
De mens oordeelt in eerste instantie vanuit instinct en om zo snel mogelijk te weten wie er voor je staat, is het ‘handig’ dat er zoiets is als een eerste indruk. Een belangrijke bijkomstigheid van dit mechanisme is dat er verstrekkende gevolgen aan vast kleven. Als u zorgt voor een eerste indruk die werkelijk zegt wie u bent, wat u waard bent en uw boodschap is, zijn zulke verstrekkende gevolgen heel voordelig.
Hecht u hier minder waarde aan en laat u uw uiterlijk voorkomen voor wat hij is, zonder kritisch te kijken wat u daarmee uitstraalt en ‘zegt’, kan het nog wel eens hard werken worden om uw boodschap op de juiste manier aan de overkant te krijgen… mits u daar de kans voor krijgt. Want, hoeveel mensen haken gelijk af en knikken nog beleefd, terwijl zij allang met het volgende agendapunt bezig zijn?
Voor iedere ontmoeting het juiste ‘gevoel’ in de outfit
Volgens Vasques Dias zit er zoveel gevoel en beleving in kleur- en kledinggebruik, dat je er in iedere situatie je voordeel mee kunt doen: "Als ik tegenover een directeur van een groot bedrijf sta wil ik iets anders uitstralen dan wanneer ik een medewerker begeleid. Dus voor iedere gelegenheid of zakelijk gesprek houd ik rekening met wat mijn gesprekspartner te zien krijgt. De ene keer richt ik me meer op overtuigingskracht en professioneel overkomen en kleed ik mij eenvoudig, strak en zakelijk en de andere keer is toegankelijkheid belangrijker, dus ‘verzacht’ ik mijn uiterlijk door warme kleuren en zachte materialen te gebruiken."
Een realistisch zelfbeeld is het halve werk
Om uzelf goed voor te bereiden, is het noodzakelijk dat u weet wat uw natuurlijke uitstraling vertelt. Houd uzelf daarom een spiegel voor: Zo hebben mensen met veel contrast (donkere ogen, wenkbrauwen en haren) vaak een krachtiger overkomen dan mensen met weinig contrast. Ook een lage stem maakt meer indruk dan een hoge stem.
Vasques Dias: "Bent u krachtig van natuur, let dan eens op uw toegankelijkheid. Kan uw gesprekspartner zich wel gelijkwaardig aan u meten? Of maakt u zoveel indruk dat u daardoor uw toegankelijkheid verliest. In zo’n geval kan het handig zijn om niet te sterke contrasten (zwart/wit) in uw kleding te kiezen en voor zachte, matte materialen te gaan. Zelfs een fijn printje in uw overhemd geeft net dat beetje zachtheid of speelsheid wat uw zakelijkheid milder maakt en daarmee de balans herstelt."
Het juiste advies in plaats van de sportschool
Zo is er voor ieder type een persoonlijk advies. Want niet alleen met veel of weinig contrast weet u wat u de ander ‘zegt’. Ook allerlei andere fysieke aspecten bepalen mede uw overkomen. Suzi: "Uw lengte is zeer bepalend, maar ook uw omvang. En waar zit die omvang? Een brede schouderpartij straalt kracht uit. Helaas kan een brede buikomvang het tegenovergestelde zeggen… Dat wordt weer vaak geassocieerd met gezelligheid of luiheid."
Dat de eerste indruk zeer bepalend is, geloof ik graag. Er zijn tal van wetenschappelijke onderzoeken die dit ook staven.
Datzelfde geldt niet voor de bewering dat maar 7% door de inhoud wordt bepaald. Dit wordt vaak aangehaald, maar ik zie het nooit onderbouwd, met welk onderzoek dan ook.
Het staat mij bij dat de oorsprong van deze bewering ligt in een onderzoek dat vooral aantoonde dat in emotionele situaties nog maar 7% van de inhoud er toe deed.
Is iemand hier iets over bekend?
Oda de Wit
Dat er slechts 7 procent wordt bepaald door inhoud is naar mijn mening wel zorgwekkend. Natuurlijk is het belangrijk of iemand er representatief uit ziet voor je bedrijf, maar als diegene geen zinnig woord kan zeggen tegen bijvoorbeeld klanten, zal dit ook weinig toegevoegde waarde hebben.
Jammer dat deze discussie nog steeds nodig is. Voor een juiste oordeelsvorming raad ik iedere professional op het gebied van werven en selecteren deze site van het College voor de Rechten van de Mens te bekijken: https://mensenrechten.nl/selecteren/
Gerard Boerma
|
|
26
-
01
-
2014
|
00
:
41
uur
Wat zou er in casu mis zijn met goede smaak. persoonlijk prefereer ik een rondborstige frisse en kneedbare 19 jarige stagiaire links en een jonge borrel rechts, boven een 53 jarige grootmoeder op wie graviteit vat heeft gekregen. Alle Schroevers diploma's te spijt.
B
|
|
27
-
01
-
2014
|
09
:
02
uur
Het blijft toch grappig om te zien dat dit soort woorden, uit de mond van iemand die leeft van het kleden van mensen, als de waarheid wordt gezien. Zou het toch maar met een korreltje zout nemen en checken wie dat onderzoek heeft uitgevoerd. Was het een onafhankelijk onderzoek of waren er belangen in het spel?