22 januari 2014 -
De drempel voor een medewerker om een lastig probleem bespreekbaar te maken, is dikwijls groot. Of het nu met een collega, de leidinggevende of een vertrouwenspersoon is. Echt gevoelige zaken zijn lastig om uit te spreken. De medewerker moet zich immers kwetsbaar opstellen, en dat brengt risico’s met zich mee.
Gerrie Vogels, van Vogels Organisatieadvies:"Leidinggevenden ondervinden deze drempel regelmatig. Dat merk ik aan uitspraken als:
• Wat moet ik ermee als een medewerker naar de vertrouwenspersoon gaat?
• Een melding van pesten, dan moet ik wel heel voorzichtig zijn.
• Medewerkers gaan eerder naar de vertrouwenspersoon dan het probleem hier te bespreken.
• Dan zeg ik wel dat ze naar mij moeten komen, maar ze komen niet."
Uitlaatklep
Wanneer de drempel (te) hoog is, houdt de medewerker het probleem voor zich, of gebruikt af en toe een uitlaatklep. Door middel van het welbekende roddelen, ook wel ‘even spuien’ genoemd. De onvrede en het ongemak moeten immers een weg vinden. Zoals een mol zijn weg baant onder de grond: af en toe moet het zand eruit. En zo ontstaan er hier en daar van die hoopjes zand, ofwel signalen dat iets niet lekker zit.
De vraag is nu: wat wilt u als leidinggevende dat de medewerker doet?
U zult waarschijnlijk antwoorden geven met de onderstaande strekking:
• "Dat ie eerst het probleem zelf oplost met degene die het betreft"
• "Dat ie naar mij komt om te melden want dan kan ik er iets mee"
• "Ik ben er niet altijd bij dus ik moet het echt hebben van de info die ik krijg"
Kortom, leidinggevenden willen een open aanspreekcultuur
Test
Zeg eens eerlijk, hoe gemakkelijk maakt u gevoelige dingen bespreekbaar? Ik wil u vragen om voor uzelf een eerlijk antwoord te geven op de vragen hieronder.
Ik bespreek gevoelige zaken ‘voluit’ met mijn medewerkers
Ik bespreek gevoelige zaken ‘voluit’ met mijn directe collega’s
Ik bespreek gevoelige zaken ‘voluit’ met mijn leidinggevende
Ik durf mijzelf kwetsbaar op te stellen
Als iets mij niet lukt, vraag ik om hulp
Ik maak signalen bespreekbaar, ook wanneer ik er niet helemaal zeker van ben
Eigenlijk slaat het bovenstaande artikel ook op mij
Gerrie Vogels: "Aangezien voorbeeld doet volgen, hoeft u slechts in de spiegel te kijken". Herkent u het bovenstaande bij uzelf? Dan weet u hoe hoog uw drempel is naar anderen toe. De kans is groot dat medewerkers exact dezelfde drempel ervaren als u.
Het antwoord op hoe verbeteren is dan eenvoudig en tegelijkertijd juist pittig: verlaag de drempel en begin bij uzelf.