zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument voelt zich dom gehouden door bank

21 januari 2014 - De helft van de Nederlanders is van mening dat zij dom gehouden worden door hun bank (50 procent). Zo denkt het merendeel (55 procent) dat banken bewust informatie voor hen achterhouden en 65 procent dat banken producten of diensten onnodig complex maken.

Dit blijkt uit onderzoek van Knab, uitgevoerd door Motivaction onder 1.058 Nederlanders.



Proactief meedenken
Banken zouden Nederlanders moeten informeren over fiscale of wetswijzigingen wanneer deze betrekking hebben op hun persoonlijke financiële situatie, vindt 47 procent van de Nederlanders. Ook wil bijna de helft van de Nederlanders door hun bank geadviseerd worden over hoe zij het maximale uit hun geld kunnen halen (47 procent). Deze proactieve benadering gericht op persoonlijke financiën gebeurt volgens consumenten momenteel weinig tot niet. Slechts vijf procent van de Nederlanders vindt zijn bank proactief.

Bank van de toekomst stelt zich onafhankelijk op
Als het gaat om persoonlijke financiën, stelt de overheid zich steeds minder beschermend op. Nederlanders zijn zich bewust van deze terugtrekkende beweging van de overheid en achten zichzelf verantwoordelijk voor voldoende inzicht in eigen financiën (89 procent). Het verkrijgen van dit inzicht is echter lastig. Consumenten vinden dat een bank hierbij meer zou moeten helpen (51 procent). Niet alleen door inzicht te geven in de financiële situatie bij één bank, maar door een totaalplaatje te laten zien van rekeningen of leningen, ook als die bij andere banken lopen (70 procent). Want een bank moet volgens 80 procent van de Nederlanders onafhankelijk advies kunnen geven.

Consument van de toekomst
René Frijters, oprichter Knab: "De verzorgingsstaat wordt door de overheid steeds verder afgebouwd, waardoor consumenten steeds meer zelf voor hun oude dag moet zorgen. We voelen de effecten van de financiële crisis. Ook bedrijven leggen het beleggingsrisico bij pensioenopbouw steeds vaker bij de medewerker. Overzicht in financiën is voor consumenten daarom belangrijker dan ooit. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten hier een belangrijke rol weggelegd zien voor banken. Sterker nog, zij verwachten dat banken deze rol pakken. Mijn verwachting is dat hierdoor op korte termijn veel verandert binnen de markt en banken in zullen zien dat écht relevant zijn voor consumenten de toekomst is."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederland verkiest parkeerwachter boven bankier
 Spaargelden leveren banken te weinig op
 Hypotheekrente lager door afname winstmarge banken
 Moderne tijden, modern klantcontact
 
 
reacties
 
Eelco L  |   | 
21-01-2014
 | 
15:24 uur
Het is inderdaad belangrijk om als bank transparant te zijn richting de klant. Als de klant niet weet wat er allemaal gebeurt, zal haar vertrouwen minder worden in banken, wat in deze tijd nooit goed kan zijn.
Leon Quaedackers  |   | 
22-01-2014
 | 
09:28 uur
Prima omtwikkeling dat de consument '' zichzelf verantwoordelijk acht'' voor inzicht in zijn financiele situatie. Zelf denk ik dat je met ''overzicht'' moet beginnen - zeg maar je huishoudboekje met inkomsten en uitgaven en van bezit & schuld- en je daarmee naar een ECHT onafhankelijke fianciele planner moet stappen; die helpt je - voor zover nodig - aan het benodigde inzicht en - belangrijker nog- bij het maken van een keuze uit de waaier aan financiele producten. Dat kost wat, maar dan weet je zeker dat je het antwoord hebt gekregen dat bij jouw situatie past.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10