Challengers zorgen voor innovatie op de hypotheekmarkt
17 januari 2014 -
De hypotheekmarkt is momenteel een lastige markt. De marges staan onder druk en door fiscale regelgeving verschraalt het productassortiment. Hierdoor lijkt het voor geldverstrekkers per definitie onmogelijk om een goed evenwicht te vinden tussen de vele tegenstrijdige belangen en ontwikkelingen.
Uit een recent marktonderzoek van COOLProfs komt naar voren dat de gevestigde namen met een groot marktaandeel niet bezig zijn met vernieuwing van hun hypotheekproducten. Relatief jonge spelers op de hypotheekmarkt en partijen met een gering marktaandeel daarentegen proberen juist met productinnovaties beter in te spelen op de behoefte van de consument en zo hun marktaandeel te vergroten.
Interne zaken
Een rondgang langs vrijwel alle partijen die actief zijn op de Nederlandse hypotheekmarkt leert dat de grootbanken vooral bezig zijn met interne zaken als de integratie van bedrijfsonderdelen, de verplichte afsplitsing van de verzekeringstak of het oplossen van imagoproblemen. Buitenlandse banken op hun beurt willen, als ze zich niet al terugtrekken uit de Nederlandse markt, uitsluitend standaardproducten aanbieden voor hypotheken met een laag risico. En service providers en onafhankelijke tussenpersonen lopen evenmin voorop als het gaat om vernieuwing van het productassortiment.
Het zijn de partijen die zich als doel hebben gesteld in 2014 hun aandeel in de hypotheekmarkt uit te breiden, die vernieuwingen willen doorvoeren en zich richten op het aanbieden van hypotheken op maat. Een belangrijk onderscheid met de bestaande hypotheekproducten is dat klanten hierbij zelf een gerichte keus kunnen maken qua voorwaarden, met een daaraan gekoppelde prijs. Voor de realisatie van transfer pricing zijn door het gebruik van een modulaire aanpak en standaardkoppelingen geen grote aanpassingen in het bestaande systeemlandschap vereist.
Voor meer informatie over innovatie in de hypotheekmarkt, kunt u de whitepaper ‘Hypotheekvoorwaarden op maat’ downloaden.