Mobiele applicaties hogere prioriteit van IT dan BYOD
17 januari 2014 -
Een succesvolle inzet van Enterprise Mobility gaat verder dan het ondersteunen van Bring-Your-Own-Device (BYOD). Het vereist immers specifieke strategieën gericht op gebalanceerd klantcontact, IT en de behoefte van medewerkers.
Dit blijkt uit het onderzoek 'Enterprise Mobility - It's all about the apps', dat in opdracht van CA Technologies door Vanson Bourne is uitgevoerd.
Verbeterde business
42 procent van de Nederlandse respondenten is van mening dat zij meer zouden moeten doen met mobility. Organisaties die succesvol bleken met hun mobiliteitsinitiatieven ervaren namelijk een hogere klanttevredenheid, betere productiviteit van medewerkers, hogere omzet en een toename van het aantal klanten die gebruikmaken van de software en diensten van de organisatie.
De resultaten tonen daarnaast aan dat Nederlandse bedrijven wel de voordelen van mobility kennen, maar zich zorgen maken over het creëren van een consistente user experience binnen apparaten, overbudgetten, security, integratie en management. Zij zien deze punten dan ook als de grootste obstakels om een mobility-strategie in te zetten.
Specifieke uitkomsten
Het onderzoek toont een aantal specifieke bevindingen:
• Now it's all about the apps: de traditionele focus van IT lag bij de Nederlandse bedrijven eerder op de apparaten, maar de echte mogelijkheden en kansen liggen bij mobiele apps.
- 76 procent van de bedrijven selecteerde mobiele apps voor klanten en medewerkers als hun eerste prioriteit (versus 24 procent voor interne BYOD en het beheren van apparaten van medewerkers). Nederland en Italië scoorden het hoogst in Europa op dit gebied.
• It's also all about the customer: de focus van IT mobility begon met BYOD en met het tevreden stellen van medewerkers. Nu moeten bedrijven ook rekening houden met de wensen van de klant. IT moet zich daarom focussen op beide.
o De belangrijkste reden om een mobility-strategie in te zetten in Nederland is om aan de vraag van klanten te voldoen (40 procent). Andere redenen zijn om de beveiliging van mobiele toegang tot data en applicaties te verbeteren (36 procent) en om de toegang van werknemers tot de infrastructuur van het bedrijf via mobiele apparaten te formaliseren (35 procent).
• Obstakels in het implementeren van mobility zijn integratie, security en testing.
- 25 procent ziet het als een uitdaging om mobiele apps te integreren met de huidige systemen en processen van de organisatie - Nederland heeft het hoogste percentage in Europa.
- 24 procent van de bedrijven noemde uitdagingen op het gebied van security en privacy hun grootste zorg - niet alleen om de apparaten te beveiligen, maar ook de apps.
- 24 procent ziet het als een uitdaging om apps te testen en te beheren.
• Hoewel uitdagingen blijven bestaan, zien organisaties wel al de voordelen van het implementeren van een mobility-strategie.
- 85 procent ervaart al of verwacht nog een toegenomen klanttevredenheid.
- 69 procent ervaart al of verwacht nog een toegenomen gebruik van software en diensten van het bedrijf door hun klanten. Daarnaast zien zij dat de werknemersproductiviteit toeneemt en besparen zij kosten op BYOD-programma's.
Mobility
"Vandaag de dag staan CIO's onder enorme druk om het snelle tempo waarin technologie verandert en evolueert, bij te benen. Mobility verhoogt daarnaast de complexiteit aanzienlijk van de IT die nodig is voor zowel interne gebruikers als voor de klantgerichte systemen," zegt Marco van Lieverloo, Country Manager bij CA Technologies in Nederland. "Het brengt immers diverse risico's met zich mee als organisaties niet over een overkoepelende strategie voor Enterprise Mobility beschikken. Zonder een dergelijke strategie kunnen organisaties mogelijk niet voldoen aan essentiële regelgeving, kan zij bedrijfsinformatie onbedoeld verspreiden of loopt het bedrijf reputatieschade op door een slechte aankoopervaring via een mobiel apparaat."