Grote verschillen websitesnelheid meest verhandelde AEX-fondsen
16 januari 2014 -
Fugro, Air France-KLM en Shell voeren de top drie aan als het aankomt op een snelle laadtijd van hun website. Van de gehele top 25 van de meest verhandelde AEX-fondsen, loopt de prestatie flink uiteen, zo toont de tweede AEX Internet Performance Barometer.
Philips en KPN nemen respectievelijk de vierde en vijfde plek in bezit. Zowel Fugro als Air France-KLM zijn nieuwkomers in de lijst dit jaar. In de vorige Barometer stond KPN nog op de eerste plek met een laadtijd van 0,414 seconden. De Barometer is een initiatief van TriMM. De AEX Internet Prestatie Barometer wil antwoord geven op de vraag wat de online prestatie is van de 25 meest verhandelde fondsen op de beurs. Van 15 november tot en met 15 december zijn hiervoor metingen verricht.
Grote verschillen
Marc Woesthuis, directeur bij TriMM, concludeert aan de hand van de meetgegevens dat er ook dit jaar weer grote verschillen zijn in de top 25. Opvallend, want de laadtijd van een website is nog steeds belangrijk. "We zien wel degelijk verbetering in de performance van de top 25 op de beurs. Maar nog steeds zijn veel van de Nederlandse corporates niet bezig met de snelheid van hun platform wereldwijd. En dat terwijl in veel onderzoeken snelheid als één van de belangrijkste afhaakredenen bij een website bezoek wordt genoemd," aldus Woesthuis.
Mobiel
Helemaal met de explosieve stijging in mobiel bezoek is snelheid wederom een belangrijke factor. Op een telefoon of tablet springen afwijkende laadtijden meer in het oog doordat de beschikbare bandbreedte regelmatig veel lager is.
Ook voor niet-mobiel gebruik kan gesteld worden dat bij een pagina die langzaam laadt, de kans groot is dat de websitebezoeker zijn heil ergens anders zoekt. Daarbij komen sitebezoekers van over de hele wereld bij veel Nederlandse corporate bedrijven. Een site mag dan wel meteen op het scherm verschijnen in bijvoorbeeld Nederland, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat dat in de Verenigde Staten of bijvoorbeeld Azië ook het geval is. Want, bedenk zelf, wat gebeurt er als de concurrent de snelheid wel op orde heeft?