15 januari 2014 -
Behalve dat het beter is voor milieu en maatschappij, komen bedrijven erachter dat investeren in duurzaamheid op termijn ook kostenbesparend en winstgevend is. Zo investeren ondernemingen als Ahold bewust meer om hoger op de Dow Jones Sustainability Index te komen.
Immers, als de concurrentie hoger scoort kan het voor investeerders een reden zijn om daar hun geld in te steken. Het belang van duurzaamheid gaat dus veel verder dan alleen ecologisch verantwoord produceren. Het is een strategisch onderdeel van het businessmodel geworden. Dat concluderen hoogleraren van de Nyenrode Business Universiteit Annemieke Roobeek en Jacques de Swart in het nieuwe boek 'Sustainable Business Modeling'.
Goed gedrag
Waar de auteurs voor pleiten is maatschappelijk bewijs van goed gedrag van bedrijven. "Ze willen harde cijfers over de impact van investeringen op people, planet en profit," licht hoogleraar Strategie en Transformatiemanagement Roobeek toe. Met het wiskundige sustainable business modeling kunnen bestuurders strategische besluitvorming uit de subjectieve sfeer van persoonlijke overtuiging halen. De simulaties van het model leiden tot meer inzicht bij beslissers, tot meer vooruitzicht voor investeerders en aandeelhouders en tot meer transparantie en rekenschap aan belanghebbenden.
Strategische besluiten
De Swart: "In de praktijk zijn strategische besluiten niet altijd rationeel. Er sluipen altijd andere overwegingen in. Wij zijn van mening dat de meerwaarde van een echt rationeel model, zoals Sustainable Business Modeling, juist helderheid kan scheppen in vaak diffuse strategische overwegingen."
Het is goed om te zien dat bedrijven meer focussen op duurzaamheid. Dit is ook goed om naar de klanten toe te communiceren, aangezien dit voor veel mensen een trigger is om over te gaan op dat bedrijf.