10 januari 2014 -
Als er geen veiligheid is, gaat de communicatie op slot. In een veilig werkklimaat is het gemakkelijker om te zeggen wat er te zeggen valt, om complimenten te geven en kritiek te uiten. Het is de basis voor mensen om zich te kunnen uiten, zichzelf te zijn, creativiteit te laten stromen, zichzelf te ontplooien en zo nu en dan een risico te nemen of een fautje te maken.
In een onveilig werkklimaat wordt het spannend om iets te zeggen, omdat u niet weet wat de reactie zal zijn. Of juist wel weet dat er alwéér die ene, ongewenste reactie zal zijn. Met als gevolg dat er niets meer wordt gezegd, of sociaal gewenste antwoorden worden gegeven. Eigen stoepjes worden spreekwoordelijk schoongeveegd of er ontstaat een façade van zelfverzekerdheid. De onderlinge uitwisseling wordt minder of valt helemaal stil. En dat heeft invloed op het werk.
Met andere woorden: onveiligheid = communicatie op slot = verstoorde samenwerking = kwaliteitsverlies Veiligheid wordt gecreëerd door uit te spreken, maar daar zit een spagaat: Uitspreken wordt juist belemmerd door de onveiligheid. Deze vicieuze cirkel is zeer moeilijk te doorbreken. Toch is het antwoord op deze vraag eenvoudig.
De sleutel tot openen
De vraag is, of de ingang tot verbetering gezocht moet worden in het creëren van veiligheid, het bevorderen van de communicatie en samenwerking, of het herstellen van de kwaliteit.
Gerrie Vogels, arbeids- en organisatiedeskundige van Vogels Organisatieadvies: "Hoe meer ik met teams werk, hoe meer ik merk dat de vaardigheid ‘luisteren’ wordt onderschat. Let maar eens op hoe vaak u uitingen hoort over ‘de sprekers’ en ‘de zwijgers’ in een team. Met de boodschap aan de zwijgers om meer te spreken. Of dat feedback meer gegeven moet worden.
En wat dacht u van feedback ontvangen? En van écht horen wat de ander zegt, zonder er direct een oordeel bij te hebben en deze ook (onbewust) te geven?"
Luisteren, écht luisteren is een belangrijke sleutel tot verbeteren van veiligheid, communicatie, samenwerking en kwaliteit. Ga uzelf maar eens na wat het u doet wanneer u weet dat iemand u écht hoort. U zult merken: dan gaat u praten, stelt u zichzelf open, bent u meer bereid om iets voor de ander te doen.
Actief luisteren
De kunst van het luisteren is meer dan zwijgen. Het betekent dat u het eigen oordeel parkeert. Want oordelen zorgen voor gekleurde oorkleppen. En dat is een dubbele handicap: u (of de ander) hoort daardoor minder én gekleurd.
Actief luisteren is écht aandacht voor de ander, zwijgen, vragen stellen, doorvragen, samenvatten en checken of u de ander goed heeft begrepen.
Heeft u te kampen met onveiligheid op het werk? Ga dan aan de slag met luisteren: écht luisteren. En probeer die vaardigheid in uw team verder te ontwikkelen.
Interessant artikel, een veilige werkomgeving houdt natuurlijk ook in dat iedereen ze eigen mening kan geven en er geluisterd wordt naar elkaar. Daarnaast zijn de andere factoren ook belangrijk die zorgen voor veilige werkomstandigheden, denk aan veilige machines, kleding etc.