9 januari 2014 -
De ‘war for talent’ is een veel voorkomend begrip in de wereld van recruitment en HR. Door een schaarste op de arbeidsmarkt zou het vechten worden om de juiste talenten aan uw bedrijf te binden. Maar uit onderzoek van ABN Amro is deze week gebleken dat deze ontwikkeling nog even uitblijft.
En dat terwijl veel HR strategieën deze ‘oorlog’ als uitgangspunt hadden en al tot de tanden toe bewapend waren. Wat nu? Dat de run op talent nog even uitblijft, wil niet meteen zeggen dat HR achterover kan leunen. Juist niet. "Het is van belang om als organisatie zo vroeg mogelijk bij starters op het netvlies komen", zegt Marc van Gaal, Manager Professional Services bij Lumesse Nederland. "Wanneer u starters aan u weet te binden, bouwt u aan een waardevol bestand van arbeidskrachten voor de toekomst."
Doorslaggevende factoren
Om dit te bereiken, zijn verschillende factoren doorslaggevend. Één daarvan is een professioneel lokaal team. "Een merk kan wel internationaal bekend zijn en een prachtige -internationale- recruitmentstrategie hebben, het echte werk zal toch op de lokale markt gedaan moeten worden," legt Van Gaal uit. "Aangezien een proces op zichzelf niet locatiegebonden is, is de uitvoer ervan dat wel. In dit geval gaat het bijvoorbeeld om taal, de kennis van de lokale arbeidsmarkt en het goed kunnen inschatten van culturele eigenaardigheden."
Maar wat zijn belangrijke punten voor de uitrol van een wereldwijde strategie op lokaal niveau?
Lokaal is het toverwoord
Een strategie die in meerdere landen wordt uitgerold kan simpelweg geen rekening houden met de lokale nuances in communicatie, culturele of demografische verschillen.
Van Gaal: "Zoals gezegd is recruitment een lokale aangelegenheid, die in elk land, in elke regio anders dient te worden aangepakt. Houd in het oog dat u invulling aan de strategie geeft op de manier die het beste bij de desbetreffende regio past." De mensen ‘in het veld’, dichtbij de realiteit van hun lokale markt, zijn het meest geschikt om een recruitmentaanpak te leiden. "Voor de HR-medewerker zijn werving en selectie misschien een dagelijkse bezigheid, maar voor de sollicitant is het een unieke ervaring," onderstreept Van Gaal. "Goede lokale specialisten weten hier op in te spelen. Van hen kan worden verwacht dat ze kandidaten op de juiste manier benaderen en het belang inzien van het opbouwen van een relatie. De aanpak is per regio verschillend." Zo slaat een wereldwijde social media strategie niet in alle landen aan. Niet overal zijn social media zo ingeburgerd als in Nederland.
Denk als een marketeer
Dat maar veertien procent van de werkzoekenden gelooft wat een bedrijf over zichzelf zegt, duidt op een onbalans tussen marketing en HR. Toch kunnen HR-afdelingen volgens Van Gaal echt nog wel wat leren van hun collega’s van marketing.
"Een marketeer denkt in doelgroepen, klantprofielen en marktsegmenten. Deze manier van denken dwingt de HR-medewerker zich te verplaatsen in de mensen die hij wil bereiken. Op welke manier wensen zij aangesproken te worden?" Deze denkwijze kan voordelen opleveren. "Momenteel hebben we te maken met een arbeidsmarkt waar meer dan vijf generaties aan het werk zijn. Die willen allemaal op een andere manier benaderd worden." De gemiddelde babyboomer met jaren ervaring op de arbeidsmarkt bereik je over het algemeen niet met social media. Pas afgestudeerden maken juist veel meer gebruik van internet en social media om contact te zoeken met hun bedrijf naar keuze. "Eenzelfde onderscheid is te maken op verschillende vlakken. Of u nu communiceert met Duitsers, Maleisiërs, software-ontwikkelaars, FD’s of CIO’s, kies voor een doelgerichte, consequente aanpak," aldus Van Gaal.
"Bij het implementeren van internationale recruitmentstrategieën op lokaal niveau is flexibiliteit erg belangrijk. Het moet mogelijk zijn om aanpassingen door te voeren. Dat blijkt op dit moment des te meer nu op lokaal niveau de grote run op talent wellicht nog even uitblijft," zegt Van Gaal. "Op dit soort momenten is kennis van de lokale markt onmisbaar. Wanneer je die kennis mist, is het moeilijk weloverwogen beslissingen te nemen, die een succesvolle uitrol van de HR strategie mogelijk maken. Niet alleen weten lokale professionals hoe zij met de juiste boodschap de juiste mensen kunnen aanspreken, maar ook hoe zij kunnen inspelen op de ontwikkelingen in de markt. Dat kan alleen maar in het voordeel van de organisatie werken."