Tijdgebrek funest voor productiviteit financiële afdeling
8 januari 2014 -
Gebrek aan tijd om projecten en taken af te handelen, vormt de grootste uitdaging voor bijna vier op tien Belgische CFO’s. Niet verwonderlijk, want de helft van de hen kampt met een gebrek aan personeel.
Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek van Accountemps, zo schrijft 6Minutes.be. Andere factoren die, volgens Belgische CFO’s en financieel directeurs, de efficiëntie van de financiële afdeling aantasten zijn gebrek aan samenwerking tussen verschillende afdelingen (29 procent) en onvoorziene veranderingen die een project met zich kan meebrengen (26 procent).
Maatregelen
Negen van de tien bedrijven nemen maatregelen om de efficiëntie van de financiële afdeling te verbeteren. Deze maatregelen varieren van acties om de communicatie tussen de interne afdelingen te verbeteren en het trainen van teamleden tot het verbeteren van het bedrijfsproces (28 procent), de technologie (27 procent) en de financiële systemen (24 procent).
Niet tijdgebrek, maar gebrek aan focus is meestentijds de oorzaak van inefficientie. In dit geval zou het verminderen van personeel moeten leiden tot het bijstellen van ambitie. Niet Timemanagement moet hier een oplossing bieden (hoe kan ik nog sneller nog meer gedaan krijgen) maar FocusManagement. De vraag zou moeten zijn 'wat ga ik NIET meer doen om effectiever te werken?'. Alle in het bericht genoemde maatregelen leiden er toe dat men minder (of niet meer) relevante taken efficiënter gaat uitvoeren. Verspilde moeite.
Het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen efficientie en snijden in het personeelsbestand. Als er door minder mensen niet beter gewerkt wordt, kunnen er vraagtekens geplaatst worden bij het wegbezuinigen van personeel.