zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Autoverkoop zeventien procent gedaald in 2013

3 januari 2014 - In 2013 zijn 417.036 nieuwe personenauto’s geregistreerd in Nederland en dat is zeventien procent minder dan in 2012, toen de teller op 31 december stokte bij 502.596 exemplaren. Vooral in het laatste kwartaal zijn, onder invloed van gewijzigde belastingregels per 1 januari 2014, uitzonderlijk veel auto’s op kenteken gezet.

Een en ander blijkt uit de definitieve verkoopcijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie. Tot en met het derde kwartaal van 2013 toonden de autoverkopen een daling van circa 30 procent ten opzichte van een jaar eerder. De al voorspelde eindsprint in het laatste kwartaal zorgde qua verkoopaantallen nog voor enige verlichting. In oktober en november 2013 werden plussen van respectievelijk 37 en 34 procent gerealiseerd in vergelijking met dezelfde maanden in 2012. Afgelopen december gaat met 39.163 geregistreerde nieuwe auto’s (plus 115 procent ten opzichte van december 2012) de boeken in als de beste decembermaand ooit qua autoverkoop.



Bijtelling aangescherpt
Per 1 januari 2014 zijn de CO2-grenzen als grondslag voor de fiscale bijtelling aangescherpt, evenals de bijtellingspercentages voor elektrische auto’s en de meeste plug-in hybrides. Daarnaast zijn fiscale stimuleringsmaatregelen voor ondernemers versoberd. Dit alles leidde in de laatste maanden van het jaar tot een extra grote vraag naar auto’s met 0 en 14 procent bijtelling voor het privégebruik door zakelijke rijders. Voor 2014 verwachten BOVAG en RAI Vereniging 400.000 nieuwe auto’s, tenzij het consumentenvertrouwen een flinke duw in de rug krijgt en Nederlanders weer meer duurzame goederen gaan aanschaffen.
Verder verwachten BOVAG en RAI Vereniging dat er de komende jaren minder marktverstoring en schokeffecten zullen optreden in de verkoopcijfers, nu de overheid de fiscale voordelen voor bepaalde categorieën auto’s versobert.

Top vijf meest verkochte merken in 2013
1. Volkswagen (49.985 stuks, marktaandeel: 12,0 procent)
2. Renault (37.184 / 8,9 procent)
3. Ford (31.813 / 7,6 procent)
4. Peugeot (30.242 / 7,3 procent)
5. Toyota (28.789 / 6,9 procent).

Top vijf meest verkochte modellen in 2013
1. Volkswagen Up! (16.187, marktaandeel 3,9 procent)
2. Volkswagen Golf (inclusief Golf Plus) (15.415/ 3,7 procent)
3. Ford Focus (13.373/ 3,2 procent)
4. Renault Mégane (12.538/ 3,0 procent)
5. Volvo V40 (12.300 / 2,9 procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Autoverkopen oktober stijgen met ruim 37 procent
 Autoverkopen Nederland gedomineerd door kleine auto
 Autoverkopen januari dalen ruim 30 procent
 Personenautoverkopen januari voorbode voor moeilijk jaar
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10