24 december 2013 -
Waarom zijn sommige ondernemingen succesvol en falen anderen? Wat kunt u als leidinggevende doen om te voorkomen dat uw onderneming ophoudt te bestaan?
Ronald van der Molen eigenaar van Transformatio en auteur van het boek 'Metamorfose, groeien in je bestemming', onderstreept in dit artikel het belang van motiverend leiderschap. Van der Molen: "Het doel van een leidinggevende is in mijn optiek: een context creëren waarin medewerkers op hun best presteren en klanten zo goed mogelijk bediend worden. In deze ‘mentale ruimte’ kunnen medewerkers zichzelf ontdekken, uittesten en hun magie tonen (of verbergen)."
De gevolgen van gebrek aan motivatie
Veel leidinggevenden hebben echter zoveel aan hun hoofd dat het begeleiden van medewerkers een ondergeschoven kindje is geworden. Het gevolg? Medewerkers zijn minder gemotiveerd om hun werk goed te doen en de betrokkenheid bij de organisatie neemt af. Dit leidt tot tal van problemen en kost veel geld. Uit onderzoek van Towers Perrin blijkt bijvoorbeeld dat tevreden werknemers normaliter gemiddeld 6,1 dagen per jaar afwezig zijn, terwijl dit aantal bij ontevreden werknemers stijgt naar 22,3 dagen per jaar. Dat is een toename van ruim 300 procent.
Mensen zetten minder dan de helft van hun potentieel in
De bovenstaande gegevens onderstrepen het belang om structureel te werken aan het ontwikkelen van gemotiveerde medewerkers zodat zij op hun beurt kunnen en willen bijdragen aan het succes van het bedrijf. Van der Molen: "Tijdens mijn trajecten vraag ik managers regelmatig: "Hoeveel procent van hun potentieel zetten mensen gemiddeld in op de werkplek?". Individuele antwoorden variëren van tien tot 70 procent, maar het gemiddelde voor een willekeurige branche ligt rond de 40 procent. Vervolgens vraag ik: "Welke aanwijzingen heeft u die dit cijfer ondersteunen?" Veelgehoorde antwoorden zijn: 1) de dingen die mensen goed doen buiten hun werk, 2) de reactie van mensen in een crisissituatie en 3) omdat medewerkers aangeven dat ze veel productiever kunnen zijn. Als mensen minder dan 50 procent van hun potentieel op hun werk inzetten dan valt daar enorm veel te winnen. Of dit lukt staat of valt bij motiverend leiderschap."
Het creëren van en stimulerende context
Wat kunt u als leidinggevende doen om een stimulerende context te scheppen zodat mensen tot bloei komen? Van der Molen: "Om te beginnen is het belangrijk om u te realiseren dat organisaties bestaan uit ‘gestuurde communicatie’. Uw mensen praten de hele dag met elkaar over wat ze doen en hoe ze dat doen. Ze praten ook met mensen van buiten: met klanten, leveranciers, de overheid etc. Door deze communicatie kan er veel goeds ontstaan, vooropgesteld dat de gesprekken open, eerlijk, constructief en positief zijn. Maar wanneer sleutelfiguren niet meedoen of wanneer de gesprekken stroef, onoprecht, destructief of negatief verlopen komen er moeilijkheden. ‘Voedende gesprekken’ zijn onontbeerlijk voor succes. ‘Giftige gesprekken’ staan garant voor problemen."
Drie gebieden
Bij het creëren van een context waar mensen tot bloei komen kunt u als leidinggevende aan de volgende drie dingen denken:
1. Strategische keuzes maken. Bepaal welke klanten en welke markten u wilt bedienen, welke producten en diensten u wilt aanbieden en hoe u uw middelen wilt inzetten.
2. Gezonde bedrijfscultuur opbouwen. Het is belangrijk om op een prettige manier samen te werken en samen te leven met zoveel mogelijk belanghebbenden. Sommigen van hen (vooral jouw eigen mensen en leveranciers) moet u zover zien te krijgen dat ze vrijwillig hun fantasie en geestdrift voor u inzetten.
3. Vaardigheden ontwikkelen. U moet het PQ, IQ, EQ, MQ en SQ van uw organisatie zo ontwikkelen dat uw mensen: fysiek lekker in hun vel zitten, zelfstandig kunnen denken, emotioneel in balans zijn, in moreel opzicht goede besluiten nemen en integer handelen, terwijl uw organisatie een verassende toekomst tegemoet gaat.
Succes of falen
Van der Molen: "De bovenstaande 622 woorden, die u zojuist hebt gelezen, vertellen waarom sommige ondernemingen succesvol zijn en anderen falen. Ze vertellen u waarom het voor veel ondernemingen zo moeilijk is om te overleven en te groeien. En vooral vertellen ze u wat leiders dienen te doen om betere resultaten te boeken. Want het begint allemaal bij u als leidinggevende, maar dat had u vast al begrepen."
Mooi verhaal, het is inderdaad een belangrijke factor om de werknemers te blijven motiveren en om het belang van hun werk aan te tonen. Hierdoor kan een bedrijf een belangrijke speler blijven in de markt.