Softwarelicenties Europese organisaties niet op peil
19 december 2013 -
Onderzoek van CA Technologies wijst uit dat 72 procent van de Europese organisaties moeite heeft om ongebruikte software binnen het bedrijf te detecteren en deze voor nieuwe eindgebruikers beschikbaar te stellen.
Licentiebeheer
De bevindingen tonen aan dat de meerderheid (52 procent) van de organisaties niet over de juiste oplossing voor licentiebeheer beschikt. Hun informatie over software en licenties is daardoor verspreid over verschillende systemen, spreadsheets en in gearchiveerde overeenkomsten vastgelegd. Het gevolg hiervan is dat 80 procent van de ondervraagden aangeeft dat zij ofwel niet of slechts gedeeltelijk in staat zijn om de financiële situatie van hun IT goed in kaart te brengen. Deze organisaties moeten nu actie ondernemen: 91 procent verwacht namelijk in de komende twaalf maanden één of meer audits voor softwarelicenties te krijgen.
Geen overzicht
Maar liefst 93 procent van de respondenten geeft bovendien aan nog afhankelijk te zijn van veel handmatige taken voor het maken van een software-inventarisatie. Zo beheert 52 procent van de bedrijven hun licenties via meerdere typen systemen, 33 procent via een geïntegreerd asset managementsysteem, en acht procent geeft zelfs aan de licenties in het geheel niet te beheren. "Dit is een belangrijk probleem," zegt Marco van Lieverloo, Country Manager bij CA Technologies in Nederland. "Want tegelijkertijd stelt 90 procent van de ondervraagden dat van hen verwacht wordt dat zij een transparant en controleerbaar financieel beheer over hun IT-omgeving voeren. Dit geldt voor het totale overzicht van kosten, maar ook voor het toewijzen van kosten onder de verscheidene departementen en afdelingen."
Nog niet volwassen
De resultaten wijzen op een gebrek aan volwassenheid met betrekking tot IT asset management. Er is geen zicht op de vraag welke software en hardware op een bepaald moment wordt gebruikt en aan welke afdeling binnen de organisatie de kosten kunnen worden toegeschreven. 26 procent van de organisaties wijst kosten toe, zonder dit te koppelen aan het daadwerkelijke gebruik van de middelen of diensten. Het ontbreekt deze organisaties aan vooropgezette standaarden om inzichtelijk te maken in welke IT-middelen wordt geïnvesteerd. Hierdoor verspillen IT-organisaties jaarlijks een aanzienlijk bedrag; hetzij in onnodige licentie-aanbestedingen, aan ondersteuning en onderhoud van licenties die niet nodig blijken te zijn of aan software dat niet gebruikt wordt (shelf-ware).
Uiteraard kan ik me een 'gesponsorde' uiting als deze zeer goed voorstellen en indenken.
Senior vs junior/medior
Sinds 2008 heeft het bedrijfsleven de overheid gesmeekt om hen ruim baan te geven af te komen van Senior Human Capital en die in te wisselen tegen allerhande nietszeggende werkverbanden. Althans, manieren van werken die voor IT Seniors, juniors en mediors geen enkele continuiteit bieden.
het bedrijfsleven verlangd daar dan ook nog eens een flinke dosis betrokkenheid en kennis en ervaring voor terug, tegen liefst marginale tarieven.
Gevolgen
Publicaties als deze, hoe commercieel ook, zijn een logisch gevolg van het feit als je jezelf toestaat de kwaliteit van je eigen Human Capital ter discussie te stellen. Van een junior/medior kun je nu eenmaal geen 'visie' en 'ervaring' verlangen en daar niets voor willen betalen.
E2E keten visie
Een onderwerp als deze moet gewoon als standaard worden gezien in de gehele E2E IT keten. Managers en IT-ers, die zich met project en proceszaken bezig houden, dienen dit te weten en hier oog voor te hebben. Na meer dan 20 jaar IT blijkt dit nog steeds geen duidelijke positie te hebben in het E2E standaard.
Overigens, dat E2E is geen 'nieuw standaard' beste lezer. Het is gewoon End 2 End het hele project of proces waar dit onderwerp gewoon standaard deel van uit maakt.
Gewoon een logisch gevolg van achteruitgang van kwaliteit en visie, die wel eens hele kostbare gevolgen kan blijken te hebben. Het artikel zegt namelijk iets over het verder inboeten van standaard kwaliteit op alle onderdelen van de standaard E2E IT keten.