17 december 2013 -
Coaching biedt de medewerker ondersteuning om zijn of haar pad te ontdekken en zélf tot oplossingen te komen. Het leidt tot beter functioneren, zowel thuis als op het werk. Het stimuleert verantwoordelijkheidsgevoel en toekomstgerichtheid.
Geen wonder dus dat de meerderheid van de Belgische bedrijven coaching toepast. Maar ondanks het feit dat ze hier relatief tevreden over zijn, meet slechts 53 procent de concrete resultaten. Dat blijkt uit onderzoek van Securex en ICF (International Coach Federation), zo meldt 6Minutes.be.
Tevreden
Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 85 procent van de ondervraagde bedrijven, zowel grote als kleine, gebruik maakt van coaching. Hiervan geeft 90 procent aan tevreden te zijn met het resultaat van de coaching. Leidinggevenden zijn het meest te spreken over coaching, uitvoerende werknemers het minste. Opvallend is ook de doe-het-zelf mentaliteit van veel managers, waardoor eigenlijk niet kan gesproken worden van echte coaching.
Betalen per sessie
Afhankelijk van wie coacht en wie gecoacht wordt, betalen bedrijven verschillende bedragen per coachingsessie. Voor coaching van uitvoerende medewerkers betalen bedrijven gemiddeld 160 euro per uur. Deze bedragen per uur lopen voor expertfuncties op tot gemiddeld 190 euro per uur. Het meest wordt betaald voor coaching van directieleden. Daarvoor betalen bedrijven gemiddeld 245 euro per uur. 34 procent betaalt meer, en telt bedragen neer die kunnen oplopen tot zelfs 1.000 euro per uur.
Effectief?
Of coaching effectief is, wordt door slechts 53 procent van de respondenten op een of andere manier gemeten. Coaching wordt voornamelijk subjectief geëvalueerd op individueel niveau en niet zozeer op team- of organisatieniveau. Indien effectiviteit wel gemeten wordt, doet slechts zes procent dit op basis van objectieve cijfergegevens (bijvoorbeeld het effect op verzuim, verloop of productiviteit). 62 procent meet voornamelijk op een subjectieve manier (is de coachee tevredener, gelukkiger?).
Doe-het-zelf mentaliteit van managers
In de meeste bedrijven neemt de leidinggevende het initiatief voor coaching en vervult hij ook zelf de rol van coach (51 procent). In 27 procent van de gevallen wordt een andere interne coach in de arm genomen en in slechts 23 procent een externe coach.
Henri Cnops, voorzitter ICF: "De doe-het-zelf mentaliteit van managers is dan wel goed bedoeld, maar vaak proberen ze onbewust hun eigen oplossing door te drukken, waardoor men niet kan spreken van echte coaching. Een echte coach helpt de coachee om zelf zijn of haar pad te ontdekken en tot eigen oplossingen te komen, iets dat veel motiverender en duurzamer is."
Bron:6minutes.be
Het lijkt mij inderdaad lastig om het effect hiervan te meten. Hier zou dan gebruik gemaakt moeten worden van een controle groep, die geen coaching krijgt, om de resultaten aan te tonen.
Wij starten geen coachtrajecten die gericht zijn op de persoonlijkheid (drijfveren/overtuigingen) zonder 0-meting. En doen ook altijd een effectmeting na afloop van het coach traject. Dat helpt zowel goed om gericht van start te gaan als om het resultaat inzichtelijk te maken.
Ellen
|
|
18
-
12
-
2013
|
15
:
25
uur
@ Jan, en zeg na zo'n 3 jaar? Op korte termijn geven dit soort trajecten wel een effect op de nul-meting, maar ik ben altijd benieuwd naar het effect op lange(re) termijn.