zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer vindt werkgever niet goed voorbereid op beoordelingsgesprek

11 december 2013 - Een goede voorbereiding op het jaarlijkse beoordelingsgesprek vraagt om voldoende inzicht in de competenties en doelstellingen van de werknemer. Echter, een derde van de werknemers (34 procent) geeft aan dat zijn leidinggevende onvoldoende is voorbereid.

Dit staat haaks op de inschatting van leidinggevenden zelf, 86 procent zegt goed inzicht te hebben in de competenties en doelen van de werknemer. Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek van ISBW Opleiding & Training naar de verwachtingen van werkgevers en werknemers over de beoordelingsgesprekken. Opmerkelijk genoeg geeft vijftien procent van de leidinggevenden aan zich – ingegeven door de crisis – zelfs beter voorbereid te hebben op het gesprek dan vorig jaar.



Flinke voorbereidingstijd
Qua voorbereidingstijd wordt er flink in de beoordelingen geïnvesteerd; 40 procent van de leidinggevenden bereidt zich per gesprek langer dan een uur voor. Voor 37 procent van de leidinggevenden vormen de resultaten van afgelopen jaar de basis van de beoordeling, 33 procent verhaalt zich op periodieke functioneringsgesprekken. Opvallend is dat slechts viere procent terugvalt op informatie van HR. Voor werknemers is niet altijd duidelijk welke informatie de basis vormt voor de eigen beoordeling; elf procent is daarvan niet op de hoogte.
Jos Kesseleer, innovatiemanager bij ISBW: "Al een aantal jaar volgen we de wensen en verwachtingen rondom de jaarlijkse beoordelingsgesprekken op de voet. Waar het voor de ene leidinggevende vooral een noodzakelijk kwaad is, haalt de ander er veel voldoening uit. Bovendien heeft de een meer moeite om op een inspirerende en resultaatgerichte manier gesprekken te voeren over functioneren en toekomstperspectief dan de ander. Dat de gesprekken en de voorbereiding veel tijd kosten is daarom niet zo gek. Over de kwaliteit van die voorbereiding valt – zo blijkt uit ons onderzoek – nog te twisten, zeker door werkgevers en werknemers onderling."

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leidinggevende heeft zin in beoordelingsgesprek
 Europees bedrijfsleven zet extra in op coaching
 Oudere medewerker met jonge manager de klos
 Werknemer heeft behoefte aan ontwikkelgesprek na beoordeling
 
 
reacties
 
edwin van jaarsveld  |   | 
11-12-2013
 | 
08:49 uur
Een goede voorbereiding van de werkgever op het beoordelingsgesprek is vooral belangrijk in tijden van crisis. De werkgever zal er alles aan moeten doen het bedrijf, en dus ook de werknemers, beter te laten presteren. De prestaties van de werknemer moeten daarom goed geanalyseerd worden en waar nodig verbeterd, bijvoorbeeld via een verbetertraject. Dit alles is ook nodig indien werkgever - bij blijvend onderpresteren - maatregelen wil nemen, zoals het aansturen op een andere functie en wellicht ontslag. Een 'goed dossier' is daarbij van cruciaal belang.
Eelco L  |   | 
11-12-2013
 | 
09:21 uur
''Voor werknemers is niet altijd duidelijk welke informatie de basis vormt voor de eigen beoordeling; elf procent is daarvan niet op de hoogte.''

Als dit meer duidelijk wordt voor de werknemers, zal het ook makkelijker zijn om op voor te bereiden.
Oda de Wit  |   | 
11-12-2013
 | 
11:52 uur
Leidinggevenden zullen een beoordelingsgesprek als een verplicht nummer ervaren zolang het gesprek niet wezenlijk bijdraagt aan zaken die er in deze spannende tijden echt toe doen.
Kennis en vaardigheid heeft bijna iedereen meer dan voldoende. Waar vooral behoefte aan is, is een verbeterde manier waarop met deze kennis en vaardigheden omgegaan wordt. De meest gevoelde behoefte van leidinggevenden is dat het beoordelingsgesprek, direct of indirect, bijdraagt bij aan zaken als; medewerkers die proactief zijn, flexibiliteit hebben, slagvaardig blijven in complexe omstandigheden en eigen verantwoording nemen. Allemaal zaken die door de huidige vorm van de beoordeling (top-down 'de maat nemen') niet worden bevorderd. Integendeel vaak zelfs. (Waarom dat zo is wordt schitterend aangetoond door het wetenschappelijke werk van Deci & Ryan; de 'Self Determination Theory')
Wil je sturen op de gewenste attitudes middels beoordelingsgesprekken, dan past daarbij een vorm waarbij medewerkers zoveel mogelijk eigen verantwoording dragen over dit proces. Er zijn al bedrijven die werken met medewerkers die hun eigen beoordelingsportfolio maken en die het verplichte 'vinklijstje' tot een minimum hebben teruggebracht. Als daarbij maar strak wordt gestuurd op het beoogd effect van het beoordelingsgesprek en veel ruimte wordt gelaten aan de manier waarop een werknemer zijn eigen prestatieniveau aantoont, dan ontstaat een een heel andere werkelijkheid. De motivatie en betrokkenheid voor de eigen prestatie verbeteren enorm. Daarin zit dan ook de winst: dit zijn de drijvende krachten achter substantiële prestatieverbetering.
De conclusie uit het boven genoemd onderzoek, namelijk dat de werkgever niet goed is voorbereid op beoordelingen, wordt hiermee op meerdere fronten ondervangen. Dat door deze verandering van vorm ook de (gevoelde en reële) werkdruk van leidinggevenden afneemt is mooi meegenomen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10