10 december 2013 -
Big Data gaat de komende jaren binnen HR een enorme vlucht nemen. Daar zijn de kenners het over eens. We zullen data steeds beter leren begrijpen, waardoor organisaties efficiënter en gerichter kunnen zoeken.
Het analyseren en koppelen van data gaat de HR professional helpen bij werving en talentmanagement. Maar dit besef lijkt bij veel HR/afdelingen nog niet doorgedrongen. Een gemiste kans zeggen experts. Het is volgens hen belangrijker om de aandacht te richten op Big Data dan op bijvoorbeeld de inzet van social media, een middel dat wél wijdverbreid wordt ingezet. Het gebruik en de mogelijkheden van Big Data werden op 21 november tijdens het Monster Year Event in een paneldiscussie besproken, waarbij met enkele voorbeelden het publiek voorzichtig werd opgeroepen Big Data op te nemen in de recruitmentstrategie.
Digitale gegevens
Het structureren en terugvinden van digitale gegevens wordt met de voller wordende databases steeds lastiger. Een groeiend aantal bronnen en voortdurende technische ontwikkelingen zorgen ervoor dat de vindbaarheid van de gezochte gegevens verslechtert. Een duidelijk visie op databehoeften en -gebruik is van belang om stappen te maken met Big data. "Van de data waarover onze klanten nu beschikken wordt op dit moment nog weinig gebruikgemaakt. Terwijl er veel winst valt te behalen, bijvoorbeeld in het ontsluiten van data. Recruiters zouden hun huidige recruitmentstrategie moeten afzetten tegen wat in de komende jaren gewenst is. Wat wordt en kan er gemeten worden en wat willen we in de toekomst weten en meten? Zo kan bepaald worden of de huidige strategie tegemoetkomt aan die van de toekomst of dat extra informatie van kandidaten/werknemers nodig is," zei Gian Zandonà, managing director van Monsterboard, tijdens de discussie. Maar opvallend weinig HR professionals zijn echt bekend met de voordelen van Big Data zoals bijvoorbeeld het meten van de ROI op investeringen. Ook dit is een gemiste kans vond panellid Otto Pettinga, recruiting director van Accenture: "Recruitment kost een hoop geld, dus is het erg belangrijk dat u weet waar u investeringen moet doen, anders is het schieten met hagel. Je moet weten welke kanalen werken en wat de ROI van deze kanalen zijn." De vindbaarheid van bruikbare data is hierbij van essentieel belang, dit is echter in veel gevallen niet de specialiteit van HR professionals. Geert-
Data-analist
Jan Waasdorp van Intelligence Group was het daarmee eens en ging zelfs zover door te stellen dat het inhuren van een data-analist beter is dan ook maar één euro uitgeven aan een social mediaspecialist. Social media is volgens Waasdorp een prima middel voor sourcing, maar heeft zich tot nu toe niet bewezen als effectief kanaal voor recruitmentcampagnes. Een dataspecialist voor één dag in de week inhuren kan al heel veel informatie opleveren en hoeft dus geen torenhoge kosten met zich mee te brengen. En wie uit eenvoudige analyses merkt dat zijn schaarse vacatures slecht worden gelezen en een lage conversie hebben, hoeft volgens hem ook niet alles over een andere boeg te gooien. "Kijk eerst eens naar de vacature en ga die aanpassen op woordkeuze, boodschap en vindbaarheid. Denk aan pullfactoren en presenteer het bedrijf authentiek en onderscheidend. Zorg voor die paar zinnen waardoor mensen in beweging komen."
Toepassing van Big Data
Tijdens het Monster Year Event, het jaarlijkse klantevenement van Monsterboard, zijn de aanwezige HR professionals gevraagd naar het belang en de toepassing van Big Data. Een derde van de ondervraagden gaf aan dat de HR afdeling nog niet klaar is voor Big Data. Iets minder dan de helft (46 procent) van de ondervraagden gaf aan niet te weten of Big Data de basis is van het personeelsbestand van de afdeling. De rol van Big Data lijkt hiermee voor veel HR professionals nog onduidelijk terwijl experts het als één van de belangrijkste ontwikkelingen beschouwen. Gian Zandonà: "Het is voor recruiters essentieel om de werking van Big Data en de kansen die het geeft te kennen. Ik adviseer bedrijven om er juist nu een start mee te maken. Dan heeft u straks bij een aantrekkende arbeidsmarkt een voorsprong op de concurrenten. Maar het helpt u ook al vandaag om het beste talent uit de markt te halen en dat is waar het om gaat."
Hier een voorbeeld van een big data onderzoek met interessant uitkomsten.
Uit een onderzoek van PRiMAN blijkt dat het succes van samenwerking van mensen in teams voorspelbaar is op grond van slechts 4 persoonlijke eigenschappen (talenten).
Onderzoeker en beroepsmilitair Manuel Dekker presenteerde de resultaten van zijn onderzoek vandaag tijdens de conferentie „een Kuip vol Talent” georganiseerd door PRiMAN. Dekker: „Het is een echt big data onderzoek geweest waarbij ik puur op grond van de beschikbare data 35 teams heb geanalyseerd. 19 daarvan hadden naar het oordeel van de opdrachtgever een productieve samenwerking en 16 een minder productieve.”
Het onderzoek is gratis te downloaden: (Klik hier)