zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Lean en de crisis – gaat dat wel samen?

4 december 2013 - De crisis dwingt veel bedrijven om op korte termijn te denken. Het helpt om snel de klappen op te vangen. Bovendien verandert de markt zo snel, dat het maken van langetermijnplannen nauwelijks realistisch lijkt. Enigszins tegenstrijdig aan dit kortetermijndenken is de opkomst van lean op dit moment.

Ruim een kwart van het Nederlandse bedrijfsleven geeft zelfs aan direct te willen overstappen op een lean bedrijfsvoering. Kortetermijndenken is helaas funest voor het succesvol opereren volgens het lean-principe. Met lean én kortetermijndenken door de crisis, gaat dat wel goedkomen? Deze vraag stelt Jos Kesseleer, innovatiemanager bij ISBW Opleiding & Training: "Bedrijven kiezen vaak voor lean omdat ze efficiënter willen werken. Efficiency, oftewel meer doen met minder mensen en tegen minder kosten, wordt zelfs als belangrijkste reden gezien om lean te gaan werken. Uit onderzoek dat we bij ISBW hebben uitgevoerd, blijkt dat dat voor 54 procent van de bedrijven zo is. Om de kosten te drukken is de keuze voor lean al snel gelegitimeerd in tijden van crisis."



Geen garantie voor succes
Echter, deze traditionele, op efficiency gefocuste, kijk op lean blijkt voor veel bedrijven geen garantie voor succes. "Meerdere onderzoeken laten zien dat veel lean-implementaties falen," aldus Kesseleer. "Gebrek aan borging en duidelijke verantwoordelijkheid en ook het gebrek aan aandacht voor het menselijke aspect in lean, worden als belangrijkste oorzaken aangegeven, door respectievelijk 29, 30 en 33 procent van Nederlandse managers. Lean is hard werken en levert pas na ingrijpende veranderingen rendement en toegevoegde waarde op."

Kostenfocus
"De kostenfocus maakt dat organisaties stil komen te liggen. De enorme veranderingen die met lean gepaard gaan werken eerder verlammend dan verbeterend. Direct overstappen op een lean bedrijfsvoering is dan ook veel makkelijker gezegd dan gedaan, ook al geeft 28 procent van het Nederlandse bedrijfsleven aan dat direct te willen doen. Het lijkt erop dat organisaties en managers veel meer handvatten nodig hebben om met organisatieveranderingen zoals lean om te gaan, zodat ze betere en duurzamere resultaten behalen. Lean is geen redmiddel voor de korte termijn. Kennis over de aanpak en inzicht in best practises van lean zijn wat als je het mij vraagt een voorwaarde voor langetermijnsucces."

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 HR onvoldoende betrokken bij lean
 Bedrijfsleven voelt zich aangetrokken tot lean
 Succesvolle organisatiestrategie vraagt gedragsverandering
 Innovatie stimuleert groei ondanks crisis
 
 
reacties
 
Philip van Londen  |   | 
4-12-2013
 | 
23:12 uur
Korte-termijn denken en Lean horen inderdaad niet bij elkaar. De crisis en Lean juist wel. Wanneer je bij de implementatie van Lean principes je focus verlegt, is het juist dé filosofie bij uitstek om je organisatie 'crisis-proof' te maken.

Kijk naar verspillingen in plaats van naar efficiency. Dan wordt je vanzelf efficienter. Dat lijkt paradoxaal, maar is het niet.

Ik heb meerdere organisaties gezien die hier ondanks teruglopende budgetten prima in zijn geslaagd.

Dus voor alle organisaties die er mee willen beginnen. Doe het, en doe het op de juiste manier. Dan is de Lean filosofie één van de mooiste dingen die je organisatie kan overkomen!

Philip van Londen (Get Lean)
Michel Tonino  |   | 
5-12-2013
 | 
22:07 uur
Implementeren van de Lean filosofie is een veranderingsproces in je bedrijf. Voor veranderingen en beweging krijgen van medewerkers is er vaak een noodzaak nodig, een 'sense of urgency '. Zonder noodzaak geen verandering. De huidige crisis is zo'n noodzaak, die je als management goed kunt gebruiken. Het gevaar bestaat dat je de Lean filosofie als lapmiddel gaat gebruiken, waardoor medewerkers het zullen ervaren als een nieuwe manier van saneren, en dit is dan ook meteen de dood in de pot voor het veranderingsproces en kun je 7 jaar wachten, tot mensen weer bereid zijn te veranderen, als je de crisis tenminste hebt overleefd. Dus ja ga aan de slag en doe het met een visie voor de komende 25 jaar en zorg zelf voor de noodzaak om blijvend te veranderen, zodat je in goede tijden ook blijft veranderen, i.p.v. af te wachten of er een noodzaak van buiten op je af komt.
Auke Hylarides  |   | 
20-12-2013
 | 
09:42 uur
Lean wordt geen succes wanneer hogere efficiency het primaire doel is.

Het succes van Lean ligt in de betrokkenheid van allen in het proces (“van de poetsmens tot de CEO”, zoals mijn mentor zei).

Haal de verspillingen uit het proces, verhoog kwaliteit en klantervaring. Het gevolg is betere efficiency, maar nooit het doel.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10