zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf manieren om leren te ervaren als een cadeautje

4 december 2013 - Wat is nou het grootste cadeau dat u ooit heeft gekregen? Vaak komen de antwoorden neer op ‘mijn partner’, ‘mijn kinderen’, maar ook ‘de kans en mogelijkheid om te leren’. Maar ervaren we tegenwoordig de kans om te leren wel altijd als een cadeau?

In dit artikel vindt u de vijf manieren waarop Helma van den Berg medewerkers weer laten ervaren dat leren zeker een cadeautje is.



Maslow en behoefte aan leren onder vuur
Onlangs was Malala Yousafzai bij Collegetour op televisie. De zestien jarige Pakistaanse meid hield een vurig betoog voor het recht op onderwijs in haar thuisland waar het niet veilig is. In haar verhaal werd duidelijk dat ze flink wat heeft meegemaakt in haar land. Malala beschreef vrouwen die niet naar buiten mogen omdat de Taliban dat niet toelaat. Ook vertelde ze over de doden op het dorpsplein en haar frustratie toen ze niet meer naar school mocht. Malala strijdt voor het recht op onderwijs, omdat ze er van overtuigd is dat de mensen het hierdoor beter krijgen. Een situatie waar Maslow (de psycholoog die bekend is geworden door publicaties over de ordening van behoeften, de Piramide van Maslow) verbaasd over zou zijn. Malala komt uit een onveilige omgeving en zou volgens Maslow dan meer behoefte hebben aan veiligheid dan aan onderwijs en ontwikkeling. Maar wat we hier op televisie zagen was iets totaal anders; een meisje van zestien die veel ambities heeft én nog meer talenten. Ze wil de toekomstige president van Pakistan worden. En dat gaat haar lukken, dat zal iedere kijker van het programma met mij eens zijn. Malala staat duidelijk voor een strijd waarbij een wereldwijd beleid als ‘vrouwen hebben recht op onderwijs’ haar wens en cadeau zou zijn.

Leren in Afrika
Nog zo’n voorbeeld van leren is een cadeautje is te vinden in een artikel van Anton Corbijn in het NRC Weekend Magazine. Hij fotografeerde kinderen in Afrika op school die zich beseften dat ze door te leren verder zouden komen, kansen kunnen pakken. Schoolkinderen zeggen in datzelfde artikel: "De gelukkigste dag van mijn leven was toen er een school kwam bij ons in het dorp." De leraar: "Hier is school geen corvee maar één groot feest. Wat is er leuker dan leren als je geen televisie, games of internet kent? Wat geeft meer voldoening? Zie hoe de kinderen elk woord van de juf opzuigen als honing. Buiten wacht alleen de dagelijkse sleur die een leven lang duurt en een mens niet verder brengt."

Leren is geen cadeau meer voor ons
Allemaal logische redenen waarom bovenstaande mensen de kans die ze krijgen, het mogen leren, als een cadeau zien. Ze kunnen er een beter leven door krijgen. Wij, hier in Europa, hebben echter alles al: eten, een dak boven ons hoofd, een veilige omgeving en geweldig veel kansen om ons met onderwijs te ontwikkelen. Waarom zouden we dan onderwijs nog als een cadeautje zien? Het is een hygiënefactor geworden: iedereen kan er gebruik van maken. Dit gegeven maakt dat er steeds minder mensen gaan studeren met een motivatie zoals in Afrika of Pakistan. Studeren hoort er hier bij, doe je om de tijd te doden, omdat het nou eenmaal moet. Alleen de mensen met een sterke intrinsieke motivatie om te leren komen dan ook echt verder. De middenmoot ziet het als een moetje. Motivatie om door te gaan leren moeten we in westerse landen dan ook meer stimuleren dan in de landen waar de logica en beschikbaarheid van onderwijs niet zo gangbaar is. We moeten in onze werkkring onze medewerkers belonen omdat ze leren, om te laten zien dat niet het leren zelf de beloning is, maar hetgeen iemand ermee kan bereiken. De cadeautjes hoeven niet groot te zijn, maar kunnen wel het verschil maken én de medewerkers in laten zien dat leren in Nederland in vergelijking met andere landen ook een cadeau is.

Cadeautje
Hieronder de vijf manieren om in deze decembermaand leren weer te laten ervaren als een cadeautje:
• Kies bewust een cadeautje uit dat een vervolg op een behaald studiesucces aanmoedigt: een leven lang leren wordt leuker als de medewerker een leuke aanmoediging krijgt;
• Laat uw medewerker zien dat het afronden van de training een plus voor de medewerker betekent in vergelijking met mensen die het niet hebben behaald. Doe dit door zichtbaar de medewerker extra uitdagende taken te geven, waar de ander die niet krijgt;
• Geef uw medewerker de tip dat hij of zij op het persoonlijk profiel op LinkedIn of op het CV de afgeronde cursus kan vermelden en vertel erbij welke meerwaarde dit heeft;
• Maak de medewerker bewust van de toename van zijn inzetbaarheid nu hij of zij de cursus heeft afgerond.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hippe organisatievormen brengen meer managerialisme
 Iedereen kan succesvol leren
 Recept voor Het Nieuwe Leren in vijf stappen
 Waarom is leren in organisaties belangrijk?
 
 
reacties
 
Annemieke  |   | 
4-12-2013
 | 
08:40 uur
Zijn dit niet de tips die ouders hun pubers geven?!?
Helma van den Berg  |   | 
4-12-2013
 | 
19:31 uur
Beste Annemieke,
ik ben het met je eens. Alleen is het (helaas) in de werkkring niet vanzelfsprekend dat medewerkers dit aangegeven wordt. Vandaar mijn tips om hier aandacht aan te besteden. Alles gericht op meer lerende medewerkers! groet,
Helma van den Berg
Eelco L  |   | 
10-12-2013
 | 
10:32 uur
Toch wel interessant om te zien dat onderwijs in de piramide of juist helemaal onderaan (hygiene factor) of juist helemaal bovenaan (self-esteem) geplaatst kan worden. Hopelijk wordt het leren weer meer gezien als iets waar je jezelf mee kunt ontwikkelen.
Roel  |   | 
23-01-2015
 | 
12:14 uur
De tips passen alleen niet met bovenstaand verhaal? Desalniettemin ben ik van mening dat Nederlanders te weinig waardering laten blijken aan medewerkers. Hier kunnen we een voorbeeld aan nemen aan andere (armere) landen)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10