Lage verandersnelheid organisatie grootste belemmering self-directed customer
28 november 2013 -
De belangrijkste reden dat financiële instellingen nog niet inspelen op de self-directed customer is de lage verandersnelheid van organisaties. Dit blijkt uit onderzoek van Hyarchis onder ruim 400 professionals binnen de financiële branche.
31 procent van de ondervraagden geeft aan dat het innovatietempo dermate laag is, dat dit een belemmering vormt bij het aanpassen van hun diensten aan de self-directed customer. De self-directed customer is een klant die onder andere niet tevreden is met de traditionele one-size-fits-all benadering en iemand die graag zelf wil bepalen hoe en wanneer hij geholpen wordt.
Stroeve omgang
Uit het onderzoek blijkt ook dat de cultuur van financiële organisaties (negentien procent) in de weg staat. Daarnaast zijn het ontbreken van kennis en vaardigheden (zestien procent) en ontoereikende IT-systemen (vijftien procent) belangrijke oorzaken van de stroeve omgang met deze klant die nieuwe eisen en behoeften heeft. Financiële instellingen die voorop willen lopen op het gebied van innovatie, betrekken hun klant bij het gehele proces. Deze trend is steeds meer in opkomst en kan het verschil te maken tussen een succesvolle en niet-succesvolle marktbenadering.
lage verandersnelheid
Sybrand Jongejans, algemeen directeur bij Hyarchis: "Het is interessant dat uit ons onderzoek blijkt dat de lage verandersnelheid één van de belangrijkste knelpunten is bij het omgaan met de self-directed customer. Om als financiële organisatie voorop te blijven lopen, is het belangrijk dat men de klant meer centraal zet en meegaat met deze innovatie. Organisaties doen er daarom goed aan om de knelpunten bij zichzelf na te gaan en deze aan te pakken. Zo wordt er vrij baan gemaakt voor innovatie en groei.
Best Sybrand,
Wat een interessant onderzoek, met nog interessantere resultaten. De knelpunten zijn een bevestiging van wat wij zien in de praktijk.
Weinig organisaties onderkennen ze zelf. En daarna is het moeilijk om er daadwerkelijk werk van te gaan maken.
Doet mij altijd denken aan de 10.000-uurs vraag: Iedereen wil wel Olympisch kampioen zijn… maar wil je het ook wórden. Wil je 10.000 uur investeren in training en ontwikkeling om het echt te zijn?
M.a.w; organisaties zouden allemaal 'High-performers' willen ZIJN. Maar wat ga je er vandaag nog aan doen om het ook te worden? En jouw klant te werven en te behouden?
Ons antwoord is meestal; investeer in het beschikbare potentieel in de huidige workforce. Maar meer nog in het Onbenutte potentieel! Dat ligt verscholen achter die 19% cultuur!