27 november 2013 -
Met ontwerpen, simuleren en printen in 3D kunnen bedrijven hun innovatiecyclus de komende jaren flink verkorten. De technologie die tientallen jaren het exclusieve domein is geweest van ingenieurs en wetenschappers, komt nu ook binnen handbereik van consumenten, marketeers en verkopers.
"Door klanten al vanaf het eerste idee proactief te betrekken bij de productontwikkeling en simulaties van de toepassingsmogelijkheden, krijgt cocreatie een nieuwe dimensie," zegt Theo Verbruggen van Dassault Systèmes.
Levensechte 3D-simulaties
"De mensheid heeft eeuwenlang symbolen en 2D-tekeningen gebruikt om ideeën en ontwerpen te visualiseren, omdat simpelweg de techniek ontbrak om ze op een andere manier te communiceren. Nu 3D-ontwerpen, simuleren en printen binnen handbereik van iedereen is gekomen, staan we aan de vooravond van een tijdperk waarin bedrijven in levensechte driedimensionale virtuele werelden met hun klanten en ketenpartners gaan samenwerken. Deze zogenaamde 3D-experiences kunnen zo echt lijken en zijn tegenwoordig zo nauwkeurig, dat veel van de kostbare fysieke producttesten overbodig worden. Zoals de botsproeven van auto's, of altijd tijdrovende vermoeiingsproeven van producten. Dat levert zowel enorme kostenbesparingen op, als een flinke verkorting van het innovatieproces." Toepassingen in de modewereld laten ook zien dat het virtueel kunnen passen en ervaren van kleding klanten trekt en het koopgedrag van consumenten beïnvloedt. "Door klanten in 3D bij de ontwikkeling van productinnovaties te betrekken, kunnen bedrijven tevens hun klantenbinding versterken."
Dromen realiseren
"Een onderneemster die de kansen van 3D-simulaties al vroeg ontdekte, is Lynn Tilton. Sinds zij dertien jaar geleden begon aan haar missie om mensen de waardigheid te bieden voor hun gezin te kunnen werken, heeft haar investeringsmaatschappij een concern opgebouwd bestaande uit zo'n 75 bedrijven die aan ruim 120.000 mensen werk verschaft. Het geheim achter het succes van deze 'turn-around queen' is mensen de kans te bieden hun dromen te realiseren met behulp van de modernste technologie", aldus Verbruggen. Tijdens het 3DEXPERIENCE-forum van Dassault Systèmes vertelde Lynn hoe zij ingeslapen, bijna failliete bedrijven opkoopt en tot successen transformeert door te investeren in 3D-ontwerpen, simulatie en andere innovatieve technieken. De mensen die werken bij haar bedrijven, hadden door gebrek aan innovatie hun droom verloren. "Vanuit Lynn's visie: 'if you can dream it, we can build it', heeft zij al veel mensen een nieuwe kans geboden. Dat zij daarbij niet alleen geluk en de wind mee heeft, blijkt uit het feit dat Lynn's bedrijven in alle marktsectoren actief zijn en zij tijdens de crisis ook de ingedutte automobielindustrie in Detroit weer een flinke impuls heeft gegeven."
3D wordt game changer
"Hoewel mensen steeds vaker met 3D te maken krijgen, via de televisie, het Internet en printers, zien veel managers nog niet dat 3D de komende jaren ook een ‘game changer’ in hun markt gaat worden." Zo heeft tijdens de crisis het gebruik van een 3D Bouw Informatie Model (BIM) al de manier van samenwerken in de van oudsher traditionele Nederlandse bouwwereld onomkeerbaar veranderd. Maar ook in de maakindustrie en hightech sector zijn diverse voorbeelden te vinden van bedrijven die met 3D-ontwerpen en simulatie hun 'time-to-market' aanzienlijk hebben verkort en zich internationaal weten te onderscheiden. "Het grote verschil tussen onze echte en virtuele 3D-wereld, is het feit dat de kansen in laatstgenoemde alleen maar worden begrensd door mensen hun fantasie. Verder kunnen bedrijven in virtuele 3D-werelden tegen lage kosten vrijwel ongelimiteerd experimenteren en met hoge nauwkeurigheid testen. Kortom, de tools om onze dromen te realiseren zijn tegenwoordig laagdrempeliger dan ooit tevoren toegankelijk en ook veel makkelijker te gebruiken," besluit Verbruggen.