zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mobiele advertentiecampagnes scoren hoog op herkenning en waardering

27 november 2013 - De eerste resultaten uit het effectiviteitsonderzoek naar mobiele advertentiecampagnes van Sanoma, GroupM en MeMo² zijn bekend. Na vier cases op het NU.nl mobiele platform te hebben onderzocht blijkt dat de herkenning van de advertenties zeer hoog is(gemiddeld 66 procent versus online display benchmark 32 procent).

Ook worden de campagnes goed gewaardeerd (gemiddeld rapportcijfer 6,5 versus benchmarkcijfer 5,9). Een hoge contactfrequentie verhoogt de herkenning van de advertentie en opvallend is dat de irritatiegraad daarbij niet significant toeneemt. Daarnaast droegen de onderzochte campagnes bij aan de realisatie van merkdoelstellingen van de adverteerders en hadden de creaties over het algemeen een hoge tot zeer hoge impact.



Goed voor branding
"De resultaten leren ons veel over wat belangrijk is in de creatie en de functionaliteit van de advertentie uiting. Zo zagen we terug in één van de cases dat het één op één doorzetten van een online campagne naar mobiel minder effectief is. Daarnaast blijkt dat een mobiele campagne goed werkt voor de branding. Ook op de ratio scoorden de campagnes goed waarbij de boodschap duidelijk en geloofwaardig overkwam," aldus Victor Beerthuis, sales manager Mobile Sanoma.

Cases mobiele advertentiecampagnes
Een van de onderzochte cases is de pechhulp campagne van ANWB. Het onderzoek hiernaar wees uit dat 80 procent van de ondervraagde NU.nl mobiele bezoekers bereikt met de ANWB campagne, de campagne bewust had gezien. Hiermee scoorde de campagne ruim boven de benchmark aangaande herkenning.
De impact van de mobiele advertenties was hoog, ook bij een lage contactfrequentie was een herkenning van 78 procent waarneembaar. Ook de andere cases toonden een bovengemiddelde advertentieherkenning, waarbij een verhoging van de blootstelling aan de mobiele campagne vaak blijkt te zorgen voor een verdere toename van deze herkenning.
De hoge impact is mogelijk te verklaren door het opvallende karakter van de mobiele advertenties. Andere verklarende factoren kunnen liggen in de lage clutter van andere advertenties en veel in-view ruimte binnen de mobiele omgeving en daarbij het verhoogde niveau van aandacht en betrokkenheid bij het gebruik van het mobiele device.

Positieve waardering
Naast een sterke impact worden de mobiele advertenties over het algemeen positief en bovengemiddeld gewaardeerd op aspecten als opvallendheid, onderscheidendheid, brand fit en een duidelijke boodschap. De ANWB case heeft tevens aangetoond dat de waardering positief kan worden beïnvloed naarmate de NU.nl mobiele bezoeker vaker wordt blootgesteld aan de mobiele advertentie, door middel van een stijging van de brand fit (‘past bij ANWB’) en boodschapoverdracht (‘heeft een duidelijke boodschap’). Daarbij is geen significante verandering van de irritatie waarneembaar.

Merkdoelstellingen
Tot slot hebben de verschillende mobiele campagnes laten zien dat er met mobiele advertenties een bijdrage kan worden geleverd aan merkdoelstellingen. Zo heeft de ANWB mobiele campagne het bewustzijn ten aanzien van de pechkans vergroot, heeft de IKEA advertentie positief bijgedragen aan de awareness ten aanzien van de IKEA catalogus app en heeft de Subway advertentie de kennis vergroot van de Subway vestigingen in de buurt aan de hand van location based targeting.
Daarbij tonen de cases tevens aan dat mobiele advertenties het best resulteren wanneer deze binnen de mediumcontext worden gecreëerd, rekening houdend met de mobiele eigenschappen en mogelijkheden. Het één op één doorplaatsen van een online display advertentie naar mobiel blijkt minder impactvol en effectief.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Explosieve groei in volume mobiele aankopen rond feestdagen verwacht
 IT-managers bezorgd over beveiliging bij mobiele strategieën
 Nederlandse m-commerce-markt stijgt tot 1,1 miljard euro in 2017
 Mobiel internet streeft vaste internetaansluiting voorbij
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10