zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Online media minst betrouwbare internetbron bij het nemen van beslissingen

25 november 2013 - Het internet is een belangrijke informatiebron in de oriëntatiefase van het beslisproces. Opvallend is dat slechts zeven procent van de Nederlanders online informatie afkomstig van media (radio, tv, krant, nieuwssite) als betrouwbare internetbron beschouwen bij het nemen van belangrijke beslissingen.

De website van een bekend bedrijf of persoon blijkt de meest betrouwbare internetbron te zijn (27 procent) en websites van overheidsinstanties staan op de tweede plaats (26 procent). Dat blijkt uit onderzoek van QlikTech.



Onderbuikgevoel belangrijker dan internet
In het onderzoek is Nederlandse consumenten gevraagd waar zij hun belangrijke beslissingen op baseren. Internetbronnen spelen een belangrijke rol in de oriëntatiefase van het beslisproces, 67 procent laat zich in eerste instantie leiden door informatie op internet. Daarom is het opvallend dat wanneer het er écht op aan komt, de doorslaggevende factor juist niet het internet is, maar ons eigen onderbuikgevoel. 57 procent zegt daar zijn of haar beslissing op te baseren. Slechts twaalf procent geeft aan dat het internet de doorslaggevende factor is bij het nemen van belangrijke beslissingen. Een andere opvallende uitkomst is dat de mening van vrienden niet of nauwelijks meeweegt bij de keuze, slechts twee procent laat de mening van vrienden zwaar meewegen. Tot slot zegt 26 procent de mening van familie of partner doorslaggevend te vinden bij het nemen van een beslissing.

Natuurlijk denkproces
"Het feit dat we onze beslissingen uiteindelijk niet op informatie van internet baseren, komt onder andere doordat we het beslisproces op een natuurlijke manier willen doorlopen en gevonden informatie op een manier willen analyseren die past bij ons natuurlijke denkproces. Toch is ons onderbuikgevoel lang niet altijd de beste raadgever, want beslissingen moeten vaak ook op basis van feiten en harde data genomen worden. Om tot een optimaal beslisproces te komen, zouden we ons onderbuikgevoel daarom wat vaker aan de kant mogen zetten, want de risico’s van het nemen van foute beslissingen zijn vaak niet te overzien," aldus Vincent Peters, RVP & MD Benelux, Eastern Europe, Russia & CIS en MEA bij QlikTech.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijfsleven heeft weinig vertrouwen in beslissingen
 Mannen zoeken tijdens lunch nieuwe hamer, vrouwen een nieuw topje
 60 procent bedrijfsbeslissingen is ad-hoc
 Informatiecommunicatie en -management cruciaal voor innovatie
 
 
reacties
 
Jos Mark  |   | 
25-11-2013
 | 
13:35 uur
Dit klopt als een bus. Het zogenaamde onderbuikgevoel is in werkelijkheid het 'oude brein' of zoals sommige noemen het 'reptielbrein' Dit neemt in de meeste gevallen alle beslissingen. Wij gaan het naderhand met het rationele brein net zolang passen tot onze uiteindelijke beslissing past bij de beslissing van het reptielbrein.

Eigenlijk heb je dus geen keuze ;-)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10