22 november 2013 -
43 procent van de Europese werkzoekenden hoort na een sollicitatie niets meer van het bedrijf waar ze gesolliciteerd hebben. Het niet communiceren van een afwijzing kan serieuze gevolgen hebben. Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 21.000 werkzoekenden van StepStone.
84 procent van de sollicitanten gaat negatief denken over de werkgever op het moment dat zij geen afwijzing ontvangen. Zij krijgen een negatieve associatie met het bedrijf. Dit is niet alleen slecht voor de employer brand van het bedrijf, maar ook voor de omzet van het bedrijf.
Imagodeuk
Maar liefs 60 procent van de werkzoekenden geeft aan dat ze bij geen respons op hun sollicitatie ook geen producten of diensten van een bedrijf meer zullen aanschaffen. Door als bedrijf de sollicitaties op een correcte manier af te handelen, kan dit voorkomen worden en hoeft het imago geen deuken op te lopen.
Mirjam Aardoom van StepStone Nederland zegt: "Het sturen van een afwijzing is een absolute verplichting voor een recruiter. Het hoort er gewoon bij. Het maakt niet uit of dat nu een telefoontje is, een mail of een brief, maar het is een normale beleefdheidsvorm om wel iets te laten weten aan de kandidaat. Ook als deze wordt afgewezen. Bedrijven zijn zich nog niet altijd bewust van de invloed die een sollicitatieprocedure heeft op de perceptie van het (werkgevers)merk. Het koopgedrag van 60 procent van de sollicitanten wordt door deze nalatigheid beïnvloed, dit is behoorlijk. En dan hebben we het nog niet eens over de volgers van deze kandidaten die met een tweet zijn bereikt."
Ieder bedrijf krijgt dan wat het toekomt. Het sturen van een afwijzing hoort er inderdaad bij. Wat er dan eigenlijk niet bij hoort is de standaard afwijzingen, u allen wel bekend denk ik zo. Dan heb ik liever dat een organisatie niets meer laat horen. Hoef ik die onzin ook niet te lezen. Die tijd kan je dan beter gebruiken om verder te solliciteren in de hoop om in contact te komen met een vertegenwoordiger van een bedrijf die je wel respecteert.