zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een business case opstellen in drie stappen

26 juni 2003 - Een investeringsbeslissing moet tegenwoordig niet zelden worden onderbouwd door middel van een business case. Een business case is iets anders dan een businessplan: de kern ervan is een kosten- en batenanalyse.

Een businessplan daarentegen werkt op een systematische manier een plan uit om bepaalde bedrijfsdoelen te realiseren.



Niet gemakkelijk
De cijfermatige onderbouwing van een investeringsbeslissing (bijvoorbeeld het aanschaffen van een informatiesysteem) is niet gemakkelijk. Hoe schat je bijvoorbeeld de opbrengsten in. Johan Oldenkamp en Maarten van Veen presenteren op M@n@gement een stappenplan om een business case op te stellen.

Fase 1: Analyseren
De eerste fase vindt de analyse plaats waarin de situatie goed wordt bestudeerd en de behoeften in kaart worden gebracht. Het resultaat van deze fase is een helder beeld van de: doelen, mogelijkheden, kansen, hulpbronnen en beperkingen.

Fase 2: Uitwerken
In de tweede fase wordt de business case uitgewerkt op basis van de resultaten uit de eerste fase. Hier wordt de aanpak van de potentiële oplossing en de motivatie daarvan geformuleerd. De gegevens van de eerste fase worden gestructureerd en opgenomen in de business case.

Fase 3: Communiceren
Tijdens de derde fase wordt de communicatie rond de business case op maat geformuleerd voor de verschillende doelgroepen. Iedere doelgroep ontvangt bijvoorbeeld de business case met een ander begeleidend schrijven. Ook kunnen per doelgroep sessies worden belegd gericht op de specifieke raakpunten ('what's in it for me?'). Met name bij organisaties met velerlei overlegstructuren is dat van groot belang.

Artikel
Oldenkamp, consultant, en Van Veen, docent aan de Open Universiteit, werken de verschillende fasen uit en geven bovendien een soort van blauwdruk voor een inhoudsopgave. Als tips geven ze mee om een goede titel te verzinnen, een geloofwaardige en toekomstgerichte visie te presenteren en eerlijk te zijn over kansen en risico's. Klik hier om het hele artikel te lezen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10