e-CF in de strijd tegen dreigend tekort ICT-professionals
19 november 2013 -
21 Nederlandse organisaties hebben afspraken gemaakt over het gebruik van een referentiemodel voor ICT-competenties: het Europese e-Competence Framework (e-CF). Het gaat daarbij om het vergelijkbaar maken van competenties van ICT-professionals.
Hierdoor wordt het voor werkgevers makkelijker om het juiste personeel aan te trekken, opleidingsinstituten hun onderwijs beter kunnen afstemmen op behoeften van de markt en werknemers makkelijker hun kennis en kunde kunnen ‘verkopen’.
ECP Jaarcongres
De afspraken zijn vastgelegd in een convenant dat door 21 Nederlandse organisaties werd ondertekend tijdens het ECP Jaarcongres in Scheveningen, in bijzijn van de voorzitter Digivaardig & Digiveilig Tineke Netelenbos. Daarin spreken partijen met elkaar af e-CF te (gaan) gebruiken bij bijvoorbeeld de werving en selectie van nieuwe medewerkers, assesments of inhuur van ICT-professionals en bij het opleiden van eigen medewerkers. Het ministerie van Economische Zaken (EZ) draagt bij aan de implementatie van e-CF in Nederland door in haar rol als netwerkpartner partijen bij elkaar te brengen en door financiële ondersteuning via het programma Digivaardig & Digiveilig. Het e-CF convenant is ondertekend door IBM, PinkElephant, Capgemini, Quint Wellington Redwood, Havenbedrijf Rotterdam, Randstad, Career Result, IT-Staffing, Ngi, Netwerk Gebruikersgroep Nederland (NGN), Hogeschool Utrecht, Hogeschool Dirksen, Stichting Platform ICT Hogescholen (SPIH), Vereniging van Opleidingsinstituten voor ICT (VOI), ECABO Kenniscentrum Beroepsonderwijs Bedrijfsleven, EXIN Holding BV, Hogeschool NTI, NIOC, Isential ICT Facilities BV, IT PerformanceHouse en de ASL BiSL Foundation. Roel Schulting, directeur van Stichting CA-ICT, heeft het convenant ontvangen uit handen van Tineke Netelenbos, vanuit hun rol als coördinator van het Sectorplan ICT waarin verdere implementatie van e-CF een belangrijke plek inneemt. Schulting: "Het CA-ICT vindt verbetering van de afstemming tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt van groot belang, e-CF kan helpen competenties van ICT professionals, vacatures en opleidingen beter op elkaar te laten aansluiten."
Dreigend tekort ICT-professionals
Tineke Netelenbos verwacht dat meer organisaties in Nederland het e-CF referentiemodel in gebruik zullen nemen: "Rond 2017 loopt het tekort aan goed opgeleide ICT-professionals op tot minimaal 6.800 ICT'ers. e-CF is van waarde vanaf het moment dat het wordt ingezet en helpt het dreigende tekort aan deze professionals terug te dringen."
e-CF in gebruik
Eén van de convenantpartners Capgemini werkt al geruime tijd met het referentiemodel e-CF en gebruikt het onder andere om klanten te helpen bij het ‘plotten’ of vormgeven van ICT-functies en CV’s van werknemers. Onno van de Weteringh, Vice President Capgemini Nederland: "In de snel veranderende wereld van de ICT is het belangrijk om waar mogelijk standaarden met elkaar af te spreken. E-CF is een belangrijke standaard als het gaat om vakmanschap van ICT-professionals. Capgemini heeft e-CF omarmd en verwerkt in de eigen curricula en in het opleidingsaanbod van de Capgemini Academy."
Verder heeft het e-CF ook in andere organisaties een plek gekregen. Zo gebruikt het ministerie van Binnenlandse Zaken het model als basis voor het Kwaliteitsraamwerk IV van de IV-professionals van de Rijksoverheid en gebruikt de Hogeschool Utrecht het e-CF voor de herinrichting van de bacheloropleiding Business & IT Management en de Master of Informatics.
‘Werving ICT-professionals met juiste competenties is lastig’
Uit recent kwalitatief onderzoek van de Universiteit Twente onder managers uit zes topsectoren blijkt dat ruim de helft het moeilijk vindt om ICT-professionals met de juiste competenties te werven. Geschikte mensen zijn schaars en sommige sollicitanten hebben niet de juiste combinatie van competenties. Ook de breedte en de kwaliteit van professionele ICT-competenties wordt soms gemist. Daarnaast is slechts de helft van de respondenten bekend met de competentiestandaarden van ICT-professionals. Dit heeft tot gevolg dat bijvoorbeeld de helft van de managers (nog) geen standaarden of referentiemodellen zoals e-CF gebruikt voor verdere ontwikkeling van hun ICT professionals.
Met z'n allen maken we veel te weinig gebruik van een echt competentie beleid. SFIA+ en E-CF hebben een echte toegevoegde waarde die kunnen helpen om met professionals te praten over hun skills en competenties.
De frameworks zijn zo opgesteld (maar ter verbetering vatbaar) dat je redelijk objectief kan inschatten wat er nodig is om naar een hoger niveau te groeien of welke vergelijkbare competenties zijn van buitenlandse collega's.
Helaas wordt dit te vaak nog gezien als een extra last voor de management kaders (en niet te vergeten een kost) en begint men er niet aan. Spijtig want dit soort korte termijn denken doet ons allemaal de das om.
Ik heb met SFIA+ gewerkt en ook gekeken naar het E-CF. Alles is voor verbetering vatbaar, maar het is alleszins veel beter dan constant het wiel opnieuw uit te vinden of dit aspect van werkbeleving gewoon te negeren.